Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου, 2025

Το ξύπνημα ενός «γίγαντα»

Η Πελοπόννησος έχει μέγεθος και πλούτο. Σε ιστορία, τοπία, πολιτισμό, μορφολογία, αγροδιατροφή. Εχει όλες τις εποχές στην επικράτειά της και αξιόλογα θέλγητρα για να τις αναδείξει. Και όπως φάνηκε στο 5ο συνέδριο της ΠΟΞ, θέλει να βγει από τη χειμερία νάρκη

- Advertisement -

Της Χριστίνας Πουτέτση

Στην πρώτη ματιά το Λουτράκι είναι ένας γρίφος. Εκεί, ανάμεσα στην πυκνή δόμηση που στριμώχνεται κατά μήκος αρκετών χιλιομέτρων, απλώνεται ένα μακρύ παραλιακό μέτωπο, ιδανικό για έναν περίπατο δίπλα στη θάλασσα.

Τον χειμώνα, τον απολαμβάνεις σχεδόν ιδιωτικά.

Παρότι βρίσκεται μόλις 40 λεπτά μακριά από το κέντρο της Αθήνας, ο Φεβρουάριος για το Λουτράκι είναι «εκτός σεζόν».

Αρκετά από τα καφέ και τα εστιατόρια κατά μήκος της παραλίας είναι κλειστά και τα εξώφυλλα στις πολυώροφες πολυκατοικίες ασφαλισμένα. Ένα κτίριο διαφοροποιείται με την αρχιτεκτονική του κατά μήκος της παραλίας. Σχεδόν στην άκρη, μετά τις πολυώροφες οικοδομές, ένα κυκλικό οικοδόμημα ξεχωρίζει από τη δεκαετία του 1930.

Το κτίριο της Πηγής, του ιαματικού νερού που αναβλύζει ακόμα. Αυτό ανέδειξε από νωρίς το Λουτράκι, ως μια από τις πιο πολυσύχναστες λουτροπόλεις στην Ελλάδα. Το παρελθόν του θερέτρου είναι κοσμοπολίτικο. Το παρόν του φέρει βάρη και ελλείψεις. Βάρη πολεοδομικά, μια και αφέθηκε σε μια λαίμαργη οικοδομική κάλυψη, ως αντανάκλαση της δημοφιλίας του. Ελλείψεις στην εξέλιξή του ως τόπος, γιατί πίσω από το μπετό έχουν κρυφτεί οι πυρήνες της ταυτότητάς του. Αυτοί που σώζονται και κάποιοι ντόπιοι θέλουν να αναδείξουν.

Το Λουτράκι εξάλλου είναι η πρώτη «είσοδος» στην Πελοπόννησο, μετά το γεωγραφικό τοπόσημο του Ισθμού. Μια περιφέρεια μεγάλη σε έκταση και πλούσια σε ιστορία, αγροδιατροφή και εναλλαγές τοπίου.

Αλλά μικρή σε ό,τι αφορά την αναγνωρισιμότητα και την αξιοποίησή τους. Ηταν αρκετός ο κόσμος που συγκεντρώθηκε το πρωί της Τρίτης 18 Φεβρουαρίου στο Κτήμα Λαφαζάνη. Ένα από τα πολλά οινοποιεία της Νεμέας. Μια από τις περιοχές της Πελοποννήσου με ιστορική σημασία, από τη μυθολογία. Πέρα από τη σημερινή της κορυφαία θέση σε ό,τι αφορά το αμπέλι και το κρασί. Εκπρόσωποι της κυβέρνησης, της αυτοδιοίκησης, του τραπεζικού κλάδου, της ξενοδοχίας.

Η παραλία του Λουτρακίου στα τέλη Φεβρουαρίου. Στόχος είναι το “άνοιγμα” στις αγορές του εξωτερικού, ενώ ο Τουριστικός Οργανισμός της πόλης διοργανώνει για τέταρτη χρονιά Γαστρονομικό Φεστιβάλ στα τέλη Μαΐου, φιλοδοξώντας την ανάδειξη του πλούτου της περιοχής και μιας άλλης πτυχής του τουριστικού προϊόντος

Αφορμή, το 5ο Περιφερειακό Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) που διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Ενωση Ξενοδόχων Κορινθίας. Στόχος του, να γίνει ο χώρος διαλόγου μεταξύ φορέων και εμπλεκομένων και ζύμωσης ιδεών και προθέσεων για την ανάταξη και την ανάδειξη της ταυτότητας της Πελοποννήσου.

Θεματικές του, η αλληλεπίδραση του ξενοδοχειακού κλάδου με την ελληνική οικονομία, η πράσινη μετάβαση στον τουρισμό, η συνδιαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος της Πελοποννήσου και η προσαρμογή της στις νέες προκλήσεις που διαμορφώνονται στον κλάδο της φιλοξενίας. Οι προκλήσεις στα παραπάνω έχουν ερείσματα τόσο τοπικά, όσο και μακροοικονομικά. Το τελευταίο δωδεκάμηνο «έπρεπε να διαχειριστούμε ένα τέλος ανθεκτικότητας, το οποίο διπλασιάστηκε και μετά αυξήθηκε κατά 50%, χωρίς να γνωρίζουμε για ποιόν λόγο το πληρώνει μόνο ο ξενοδοχειακός κλάδος», υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γιάννης Χατζής, σχολιάζοντας την τοποθέτηση του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστου Δήμα, ο οποίος υπερασπίστηκε τη φορολογική πολιτική της κυβέρνησης.

Επρεπε ακόμα «να διαχειριστούμε δύο νομοσχέδια βραχυχρόνιας μίσθωσης, τα οποία δίνουν έναν μανδύα προστασίας σε κάποιες επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν αθέμιτα και μας ανταγωνίζονται, έχοντας ιδρύσει ένα εκατομμύριο κλίνες, σε λιγότερα από δέκα έτη. Εχουμε να αντιμετωπίσουμε τους δήμους, με πρόσφατο το παράδειγμα τα Ιωάννινα και τον φόρο Unesco. Και τέλος, το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, που προβλέπει πρόστιμο εάν δεν παίζουμε ελληνική μουσική στο lobby». Ενώ σε ό,τι αφορά την κάρτα εργασίας που ξεκινά σε λίγες εβδομάδες, ο ίδιος τόνισε τις «ιδιαιτερότητες και αντικειμενικές δυσκολίες», ειδικά στην εποχική λειτουργία της φιλοξενίας, ζητώντας παράταση στην εφαρμογή της. «Εγιναν πολλά πράγματα την περίοδο του κορονοϊού. Αλλά βρισκόμαστε στο σήμερα και σε μία χώρα που έχει έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών επτά δις ευρώ. Ο τουρισμός είναι εξαγωγική δραστηριότητα. Το ταξιδιωτικό ισοζύγιο είναι 21 δισ. ευρώ. Είμαστε ο παραγωγικός κλάδος που υποστηρίζει την ανάπτυξη», πρόσθεσε. «Και αυτά σε έναν κλάδο εντάσεως εργασίας με ρυθμισμένες, από την αγορά, σχέσεις εργασίας», κατέληξε προαναγγέλλοντας την υπογραφή της νέας Εθνικής Κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στον ξενοδοχειακό κλάδο στις 19 Φεβρουαρίου, η οποία προβλέπει μέση αύξηση των βασικών μισθών κατά 5% το 2025 και 3% το 2026.

Η Πελοπόννησος «χρειάζεται branding. Εχει μνημειώδη χαρακτηριστικά», υπογράμμισε από την πλευρά της τοπικής οπτικής ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου και Γ’ αντιπρόεδρος της ΠΟΞ Κωνσταντίνος Μαρινάκος, σε ένα από τα πάνελ που ακολούθησαν. «Είναι από τις τελευταίες περιφέρειες σε μεγέθη της επισκεψιμότητας. Κατέχει περίπου το 2,6% της «πίτας». Ο τουρισμός της υπολείπεται.

Από αριστερά ο συντονιστής – δημοσιογράφος Δημήτρης Κοτταρίδης, ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας, ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γιάννης Χατζής, ο γενικός διευθυντής Χρηματοδοτικών Προϊόντων της ΕΑΤ Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος και ο επικεφαλής του τομέα Ξενοδοχειακών και Τουριστικών Επιχειρήσεων της Εθνικής Τράπεζας Στέλιος Γρίβας, στο πρώτο πάνελ του συνεδρίου της ΠΟΞ που πραγματοποιήθηκε στο Κτήμα Λαφαζάνη στη Νεμέα

Ο ίδιος μίλησε για την ανάγκη συνολικού στρατηγικού σχεδιασμού, με άξονες την ήπια ανάπτυξη και τη διασύνδεση με τον αγροδιατροφικό τομέα. Ειδικότερα για τη Νεμέα «δεν έχουν αξιοποιηθεί οι άθλοι του Ηρακλή. Θα μπορούσε να γίνει ένα θεματικό πάρκο». Εγχείρημα το οποίο έχει ήδη εγκριθεί και έχει μπει σε φάση χρηματοδότησης, σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, όπως ανακοίνωσε λίγο αργότερα ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Δημήτρης Πτωχός. Παράλληλα θα δημιουργηθεί στη Νεμέα ένα pavilion για όλους τους οινοπαραγωγούς, ώστε ο επισκέπτης να έχει μια βιωματική εμπειρία για το κρασί και το αμπέλι της.

Αποτέλεσε κοινή διαπίστωση ότι τα αγροδιατροφικά προϊόντα της Πελοποννήσου χρειάζονται αναδιάρθρωση ταυτότητας, ώστε να αναδειχθούν. Η Κρήτη σε αυτόν τον τομέα ξεχωρίζει. «Δεν έχει αναπτυχθεί αρκετά η ενιαία περιφερειακή συνείδηση στην ταυτότητα», σε σχέση με τους επιμέρους προορισμούς της, σχολίασε ο κ. Πτωχός. Θα μπουν όλα στο «κάδρο», που θα πρωταγωνιστήσει η ενιαία εικόνα της γεωγραφικής επικράτειας.

Πράγματι είναι πολλά. Μυκήνες, Ολυμπία, Ναύπλιο, Μάνη, Μονεμβασιά, Πύλος, Καρδαμύλη, Ελαφόνησος, Καλάβρυτα, ορεινή Αρκαδία, Ταΰγετος, Κύθηρα, Λουτράκι, Καλάβρυτα. Και πόσα άλλα. Όλα με το δικό τους αποτύπωμα.

Σε τοπικό επίπεδο γίνονται επίσης προσπάθειες. Ο Τουριστικός Οργανισμός Λουτρακίου διοργανώνει για τέταρτη χρονιά Γαστρονομικό Φεστιβάλ στα τέλη Μαΐου, φιλοδοξώντας την ανάδειξη του πλούτου της περιοχής και μιας άλλης πτυχής του τουριστικού προϊόντος. Πέρα από αυτήν του θερινού παραθερισμού και της υγείας και ευεξίας με το ιαματικά λουτρά, υπάρχει η προσκυνηματική πτυχή, όπως επίσης η αθλητική, με ομάδες κάνουν προετοιμασία και αγώνες. Και η ύπαιθρος: η λιμνοθάλασσα Ηραίου, τα Γεράνεια όρη και τα μονοπάτια τους.

«Τα πρώτα στοιχεία για το 2025 είναι αρκετά ενθαρρυντικά, τόσο σε μεγάλες, όσο και στις μικρές επιχειρήσεις. Εχουμε όμως μια ιδιαιτερότητα στην Πελοπόννησο. Είμαστε πολύ κοντά στην Αθήνα. Εχουμε πολλούς Αθηναίους και τα τελευταία χρόνια, οι Αθηναίοι και οι Ελληνες ευρύτερα, αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, με αποτέλεσμα η διάρκεια διαμονής τους να περιορίζεται», είπε η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κορινθίας Σοφία Φιλιππίδου. «Παρ’ όλα αυτά έχουμε αρκετές κρατήσεις από το εξωτερικό». Γενικότερα «η προσπάθεια όλων, της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της Ενωσης Ξενοδόχων Κορινθίας, είναι να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο. Μόνο συνεργατικά μπορούμε να λειτουργήσουμε για να προσελκύσουμε ποιοτικό τουρισμό στην Πελοπόννησο», συνέχισε.

Η διάθεση συνεργασίας και η συστράτευση ήταν εμφανής μεταξύ των φορέων και των εμπλεκομένων της μεγάλης αυτής περιφέρειας. Ωστόσο διαπιστώνονται και άλλες προκλήσεις. Όπως αυτές της βιωσιμότητας. Η πράσινη μετάβαση και στον τουρισμό είναι μονόδρομος. Ο τρόπος και τα μέσα είναι το «κλειδί». «Ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ο πρώτος που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια τη μετάβαση του σε ένα βιώσιμο και πιο ανθεκτικό περιβάλλον», υποστήριξε ο Γενικός Γραμματέας ΠΟΞ και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Δράμας Αγγελος Καλλίας.

Η αειφορία αποτελεί εξάλλου ένα από τα ζητούμενα του σημερινού ταξιδιώτη και ανάγκη για το μέλλον των τοπικών κοινωνιών. «Εφαρμόζουμε πρώτοι σύστημα περιβαλλοντικής κατάταξης και εναρμονιζόμαστε πλήρως με της ευρωπαϊκές οδηγίες. Πετυχαίνει ισορροπία μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, περιβαλλοντικής προστασίας και κοινωνικής συνοχής», συνέχισε. Η μετάβαση οφείλει όμως «να έχει ολιστική προσέγγιση, τόσο σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, αλλά κυρίως στις δημόσιες υποδομές και στο νομοθετικό πλαίσιο» τόνισε. Υπάρχουν ακόμα κάποιες προκλήσεις.

Η σημασία της ρύθμισης του χώρου και των χρήσεων, με ένα σαφή χωροταξικό σχεδιασμό, όπως υποστήριξε ο β’ αντιπρόεδρος της ΠΟΞ και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Πιερίας Ηρακλής Τσιτλακίδης.

Αλλά και η πρόσβαση στα χρηματοδοτικά εργαλεία, παραμένει ζητούμενο, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις της φιλοξενίας. «Εχουμε ξενοδοχεία ενός και δύο αστεριών, μικρότερα ξενοδοχεία, οικογενειακού χαρακτήρα, τα οποία αδυνατούν να έχουν πρόσβαση στο ΕΣΠΑ, για παράδειγμα, εξαιτίας ορισμένων κριτηρίων αποκλεισμού. Η προσέγγιση θα έπρεπε να είναι πιο ολιστική», εξήγησε. «Ο Αναπτυξιακός επίσης παρουσιάζει καθυστερήσεις».

Οι τράπεζες έχουν την πρόθεση και τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν, όπως φάνηκε και από τους εκπροσώπους τους στο συνέδριο, τον επικεφαλής του τομέα Ξενοδοχειακών και Τουριστικών επιχειρήσεων της Εθνικής Τράπεζας Στέλιο Γρίβα και τον γενικό διευθυντή Χρηματοδοτικών Προϊόντων της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Κωνσταντίνο Αγγελόπουλο.

Φεύγοντας από τη Νεμέα, καθώς ο Κορινθιακός κόλπος διαγράφεται, λίγο μετά την Κόρινθο, στο Βραχάτι, η ιδιοκτήτρια μεγάλου ξενοδοχειακού συγκροτήματος με κέντρο ευεξίας, το οποίο παραμένει – με πείσμα – σε λειτουργία όλο τον χρόνο, εξομολογείται: «Παλέψαμε πολύ για να κάνουμε την τοποθεσία «ορατή». Δεν ήξερε ο κόσμος ότι μπορούσε να παραθερίσει στο Βραχάτι. Νόμιζαν ότι η επόμενη περιοχή για διακοπές μετά το Λουτράκι, είναι το Κιάτο».

Τέλη Φεβρουαρίου. Σε λίγο η χειμερία νάρκη τελειώνει. Μπαίνει η άνοιξη.

- Advertisement -
ΠΗΓΗprotagon.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog