Οι αλλαγές θα επικεντρώνονται στον διορισμό διοικήσεων από την αγορά, με βάση τυπικά και επαγγελματικά προσόντα, χωρίς τις συνηθισμένες μακρόχρονες διαδικασίες του ΑΣΕΠ ενώ θα αναζητηθούν λύσεις κατάλληλες για την κάθε επιχείρηση ανάλογα με τη δραστηριότητά της.
Το νομοσχέδιο θα κατατεθεί εντός του Ιουνίου και θα προβλέπει επίσης τη δημιουργία νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου το οποίο θα έρθει να ενισχύσει αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σε κλάδους αιχμής με έμφαση τις νέες τεχνολογίες και τις πράσινες επενδύσεις.
Νέο πλαίσιο με νέους κανόνες για την επιτάχυνση των δημοσίων επενδύσεων, την ταχύτερη απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων και τον καλύτερο προγραμματισμό των έργων. Το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή έως τις αρχές Ιουλίου προβλέπει τη σύσταση ενός μηχανισμού για την διασφάλιση της απαιτούμενης συντήρησης των έργων και ενός ξεχωριστού λογαριασμού χρηματοδότησης έργων για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.
Φορολογικά κίνητρα για τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές με στόχο οι επιχειρήσεις να γίνουν πιο μεγάλες, εξωστρεφείς και ισχυρές.
Οι νέες παρεμβάσεις έρχονται να συμπληρώσουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο για την ενίσχυση των συγχωνεύσεων καλύπτοντας τα κενά με νέα υψηλότερα φορομπόνους για την απορρόφηση των μικρών εταιρειών από μεγαλύτερα επιχειρηματικά σχήματα καθώς διαπιστώθηκε ότι το ισχύον καθεστώς για μείωση φορολογίας κατά 30% – 50% στη νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση για 9 έτη είναι περιορισμένης αποδοτικότητας.
Νέοι δημοσιονομικοί κανόνες
Η Κομισιόν την Παρασκευή 21 Ιουνίου ανακοινώνει τις συστάσεις για τους νέους κανόνες που θα εφαρμοσθούν πλήρως από το 2025.
Ακόμα και αν το πρωτογενές πλεόνασμα λόγω υπερεισπράξεων είναι υψηλότερο από τον στόχο, ολόκληρο το «περίσσευμα» θα κατευθύνεται αποκλειστικά στη μείωση του χρέους και όχι για έκτακτες εισοδηματικές ενισχύσεις.
Το κέντρο βάρους για τη δημοσιονομική προσαρμογή μετατοπίζεται από το πρωτογενές πλεόνασμα στη συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών δεν θα μπορεί να ξεπερνά ένα ορισμένο ποσοστό που όλα δείχνουν ότι θα είναι στην περιοχή 2,6% – 3%.
Σε περίπτωση που ο ρυθμός αύξησης των δαπανών είναι χαμηλότερος από το πλαφόν θα απελευθερώνεται ανάλογος δημοσιονομικός χώρος ενώ αν ξεπερνά τα ανώτατο όριο θα αφαιρείται χώρος από τα επόμενα έτη.
Νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα
Οι δεσμευτικοί στόχοι για τις πρωτογενείς δαπάνες, τα πρωτογενή πλεονάσματα και το δημόσιο χρέος θα αποτυπώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα της περιόδου 2025 – 2028 που θα υποβληθεί έως τις 20 Σεπτεμβρίου στην Κομισιόν.
Το νέο Μεσοπρόθεσμο θα είναι τετραετές καθώς η κυβέρνηση επέλεξε να μην ασκήσει το δικαίωμα τριετούς επέκτασης που παρέχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι μεσοπρόθεσμες προβλέψεις για το χρέος, την πορεία του ελλείμματος αλλά και οι πολιτικές που θα πρέπει να υλοποιήσει η Ελλάδα μέχρι και το 2027 θα είναι το αντικείμενο της διαπραγμάτευσης, η οποία θα ξεκινήσει από τον Ιούλιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον Σεπτέμβριο.
Η κυβέρνηση σε αυτό το διάστημα πρέπει να οριστικοποιήσει και να παρουσιάσει μια δέσμη νέων μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων.