- Σημαντική είδηση και για τους δήμους αποτελεί η συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σήμερα σε προσωρινή πολιτική συμφωνία σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Στόχος μπήκε η περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO₂ στον τομέα των οδικών μεταφορών και η θέσπιση νέων στόχων για το 2030, το 2035 και το 2040. Οι νέοι κανόνες θα συμβάλουν στην εκπλήρωση των κλιματικών φιλοδοξιών της ΕΕ για το 2030 και στην επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.
Οι εκπομπές ρύπων από τα φορτηγά θα μειώνονται, κλιμακωτά ως και -90% μέχρι το 2040
Σύμφωνα με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ για το 2030 και μετέπειτα, το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο διατήρησαν τους στόχους που έθεσε η Επιτροπή στην πρότασή της για το 2030 (45 %), το 2035 (65 %) και το 2040 (90 %), επιπλέον του στόχου μείωσης κατά 15 % για το 2025, ο οποίος προβλεπόταν ήδη στον ισχύοντα κανονισμό. Οι στόχοι αυτοί θα ισχύουν για βαρέα φορτηγά άνω των 7,5 τόνων και πούλμαν.
Το Συμβούλιο της Ε.Ε. είχε εγκρίνει τον Οκτώβριο του 2023 την πρόταση ενίσχυσης κανονισμών σχετικών με τα πρότυπα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Τα αστικά λεωφορεία πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων έως το 2035
Η προτεινόμενη τροπολογία εισάγει στόχο μηδενικών εκπομπών κατά 100 % για τα αστικά λεωφορεία έως το 2035. Σαν ενδιάμεσος στόχος τίθεται η μείωση των εκπομπών κατά 90 % για την κατηγορία αυτή έως το 2030.
Ουτοπικές χαρακτηρίζει τις αποφάσεις η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων
Οι κατασκευάστριες εταιρείες επαγγελματικών οχημάτων φαίνεται να ετοιμάζονται για αυτή την αλλαγή, λανσάροντας διαρκώς νέα μοντέλα με μεγάλες μπαταρίες οι οποίες μπορούν να κάνουν έως και 1000 χιλιόμετρα ανά ημέρα, με μία ενδιάμεση φόρτιση. Όμως η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων χαρακτηρίζει τις αποφάσεις «ουτοπικές», καθώς θεωρεί πολύ δύσκολη την εφαρμογή τους.
«Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να θέτουμε με τόλμη φιλόδοξους στόχους για τους κατασκευαστές οχημάτων και να περιμένουμε να ακολουθήσει ταχεία και ομαλή εφαρμογή. Χωρίς ένα κατάλληλο πλαίσιο για τη στήριξη της ζήτησης για τα μοντέλα μηδενικών εκπομπών, η επίτευξη στόχων θα είναι αδύνατη, ειδικά με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα», εξηγεί ο Sigrid. de Vries, γενικός διευθυντής ACEA.
Δεν υπάρχει ακόμα η υποδομή φόρτισης ώστε να γίνουν βιώσιμα τα ηλεκτρικά βαρέως τύπου
Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι ως το 2030, πρέπει να πουληθούν 400.000 φορτηγά μηδενικών ρύπων. Όμως οι αγοραστές δεν αγοράζουν εύκολα ηλεκτρικά, καθώς φοβούνται μήπως ξεμείνουν σε μέρος που δεν έχει φορτιστή, ή ο διαθέσιμος φορτιστής είναι εκτός λειτουργίας. Για να υπάρξει κίνητρο αγοράς, πρέπει να κατασκευαστούν τουλάχιστον 50.000 δημόσιοι φορτιστές, περίπου 30.000 φορτιστές MCS (που αγγίζουν την μεγαβατώρα) και 700 σταθμοί πλήρωσης υδρογόνου. Χωρίς όλη αυτή την υποδομή, οι αγοραστές δύσκολα στηρίζουν την ηλεκτροκίνηση, οι εταιρείες χάνουν το κίνητρο για επενδύσεις στις υποδομές και δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος όπου στο τέλος «φρενάρει» η πρόοδος προς την ηλεκτροκίνηση.
Η πρόταση της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Οχημάτων είναι να εφαρμοστούν μέτρα μείωσης εκπομπών CO2 ανάλογα με την περίπτωση και όχι γενικευμένα. Με αυτό τον τρόπο δίνεται το περιθώριο στους κατασκευαστές να εξελίξουν σταδιακά τα οχήματά τους και να δώσουν το περιθώριο στην αγορά να ανταποκριθεί ομαλά στις αλλαγές.