Σκοτεινές πτυχές των συνθηκών εργασίας των συντονιστών του Facebook είδαν το φως της δημοσιότητας, προκαλώντας σάλο και σοκ στην κοινή γνώμη.
Αυτοκτονίες, ναρκωτικά, μετατραυματικό στρες και ερωτικές συνευρέσεις συνθέτουν έναν όχι και τόσο ιδανικό χώρο εργασίας για τους moderators του ιντερνετικού κολοσσού.
Τις τραυματικές εμπειρίες αρκετών χαμηλόμισθων εργαζομένων του Facebook, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι να αφαιρούν από το μέσο κοινωνικής δικτύωσης τη βία, τη ρητορική μίσους και τη σεξουαλική χυδαιότητα, έφερε στο «φως» έφερε ρεπορτάζ του Verge.
Η πλειονότητα των 15.000 συντονιστών απασχολείται από συνεργαζόμενες εταιρείες του Facebook και πληρώνονται από έναν εξωτερικό συνεργάτη με… 15 δολάρια την ώρα, ενώ εργάζονται σε συνθήκες που μοιάζουν πολύ με αυτές ενός τηλεφωνικού κέντρου, σύμφωνα πάντα με τις αποκαλύψεις των ίδιων των εργαζομένων.
Τα διαλείμματά τους είναι μικρά χρονικά και οι κανόνες για τον τρόπο εργασίας τους είναι τουλάχιστον απάνθρωποι.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι κανονισμοί περί ταχύτητας εργασίας και επίτευξης της «βέλτιστης δυνατής απόδοσης», πράγματα που ουσιαστικά δεν επιτρέπουν στους συντονιστές να αφιερώσουν πάνω από 30 δευτερόλεπτα σε κάθε εξεταζόμενο προφίλ της κοινωνικής πλατφόρμας.
Στους συντονιστές επιτρέπονται δύο «διαλείμματα ευεξίας» εννέα λεπτών ώστε να απομακρυνθούν από τις οθόνες. Ωστόσο, σύμφωνα με μερικούς από αυτούς, τους επιβάλλεται να μένουν σε έναν μόνο χώρο, χωρίς να κάνουν τίποτα, ούτε να πηγαίνουν καν τουαλέτα!
Αποτέλεσμα του παραπάνω κανόνα είναι οι εργαζόμενοι να διαχειρίζονται καθημερινά εκατοντάδες σελίδες, παρά το γεγονός πως το περιθώριο λάθους είναι αρκετά μικρό και εάν κάποιος το ξεπεράσει, απειλείται με απόλυση. Επίσης, για «λόγους ασφαλείας», οι εργαζόμενοι απαγορεύεται να έχουν μαζί τους το κινητό τους τηλέφωνο, χαρτιά ή… τσίχλες, καθώς όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στη λίστα με τα «απαγορευμένα αντικείμενα».
Πολλοί moderators αποκάλυψαν επίσης ότι εμφανίζουν συμπτώματα PTSD (διαταραχής μετατραυματικού στρες) λόγω της δουλειάς τους, η οποία περιλαμβάνει τη θέαση βίαιων ή σεξουαλικών βίντεο και φωτογραφιών, προκειμένου να κρίνουν εάν το εκάστοτε δημοσίευμα αφαιρέθηκε δικαίως.
Και κάπου εδώ ξεκινούν οι… ακραίες αντιμετωπίσεις του στρες: Κάποιοι εργαζόμενοι παραδέχθηκαν πως ανταλλάζουν άρρωστα αστεία για την αυτοκτονία, άλλοι ομολόγησαν πως καπνίζουν κάνναβη στα διαλείμματα, ενώ μερικοί ακόμη αποκάλυψαν πως έχουν κάνει σεξ με συναδέλφους τους, σε γωνίες ή σκάλες.
Εξηγούν, πως η μυστικοπάθεια που τους επιβάλλεται από την εταιρεία, έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούν στενούς δεσμούς με τους συνεργάτες τους: «Αν δεν σου επιτρέπεται να μιλάς με τους φίλους ή την οικογένειά σου για τη δουλειά, αυτό δημιουργεί κάποια απόσταση. Έτσι, νιώθεις πιο κοντά στους συνεργάτες σου. Μπορεί να μοιάζει με συναισθηματικό δέσιμο, αλλά στην πραγματικότητα είναι απλά μια τραυματική εμπειρία που σας ενώνει», υποστηρίζουν.
Σύμφωνα με άλλες μαρτυρίες, πολλοί εργαζόμενοι αρχίζουν να επηρεάζονται μετά την ανάγνωση εκατοντάδων θεωριών συνωμοσίας και αρχίζουν να πιστεύουν πράγματα που υπό άλλες συνθήκες, θα θεωρούσαν παράλογα.
Ένας συντονιστής αποκάλυψε μάλιστα σε δημοσιογράφο του Verge πως δεν πιστεύει ότι «η 11η Σεπτεμβρίου ήταν τρομοκρατική επίθεση», ενώ ένας άλλος είπε πως έχει αποδεχθεί την ιδέα ότι… η Γη είναι επίπεδη.
Η απάντηση του Facebook
Από την πλευρά της, η εταιρεία – κολοσσός δήλωσε πως οι συμβάσεις με τους εξωτερικούς της συνεργάτες «εξασφαλίζουν ρητά καλές εγκαταστάσεις, διαλείμματα ευεξίας και ψυχολογική υποστήριξη».
Ο αντιπρόεδρος του τμήματος παγκόσμιων δραστηριοτήτων του Facebook, Τζάστιν Οσόφσκι, ανέφερε πως «αυτές οι συνεργασίες (σ.σ. με τις εξωτερικές εταιρείες) είναι σημαντικές επειδή μας επιτρέπουν να συνεργαζόμαστε με εδραιωμένες εταιρείες που διαθέτουν εμπειρία σε αυτό το είδος εργασίας και μπορούν προσφέρουν ταχύτατη γλωσσική υποστήριξη. Μπορούν να διαχειρίζονται με άνεση ένα μεγάλο εργατικό δυναμικό και να αναφέρουν με αποδοτικό τρόπο τυχόν προβλήματα ή κινδύνους. Επίσης έχουν την ικανότητα να προσαρμόζονται με τις κατευθυντήριες γραμμές μας και να συντονίζονται με τις ανάγκες της κοινότητας και των προϊόντων μας, που αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου».
Τόνισε μάλιστα ότι η εταιρεία ενθαρρύνει τους «υπαλλήλους συνεργατών» της να εκφράζουν την όποια ανησυχία τους είτε στο HR είτε στην ειδική τηλεφωνική γραμμή καταγγελιών που έχει δημιουργήσει το Facebook για αυτόν ακριβώς τον σκοπό.
cnn.gr