Δευτέρα, 10 Μαρτίου, 2025

ΠΟΑΣΥ: Απορρίπτουμε την ένταξη των Ιατρείων στα στρατιωτικά νοσοκομεία

οι παράμετροι

- Advertisement -

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπάλληλων (Π.Ο.ΑΣ.Υ.), ως ανώτατος φορέας που εκπροσωπεί τα συμφέροντα όλων των αστυνομικών και των οικογενειών τους, εκφράζει τη βαθιά της ανησυχία για την εν κρυπτώ προώθηση εκ μέρους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠ.ΕΘ.Α.), τροπολογίας νόμου περί ένταξης των Κεντρικών Ιατρείων της Ελληνικής Αστυνομίας (Κ.Ι.Α. και Κ.Ι.Θ.) στα στρατιωτικά νοσοκομεία της πατρίδας μας.

Δυστυχώς, διαπιστώνουμε ότι η συγκεκριμένη τροπολογία, προωθείται αιφνιδιαστικά με προχειρότητα και χωρίς καμία ουσιαστική μελέτη, ιδίως δε χωρίς να έχει προηγηθεί ανοιχτός – εποικοδομητικός διάλογος με όλους τους αρμόδιους φορείς.

Τα Κεντρικά Ιατρεία, όπως γνωρίζετε, αποτελούν κρίσιμες και αυτόνομες δομές υγείας που σήμερα εξυπηρετούν τις υγειονομικές ανάγκες τόσο των δεκάδων χιλιάδων αστυνομικών όσο και των οικογενειών τους, προσφέροντας άμεση και εξειδικευμένη φροντίδα ανά πάσα στιγμή. Μάλιστα, γνωρίζετε ότι διαρκές αίτημα του συνδικαλιστικού μας κινήματος αποτελεί η αναβάθμισή τους, ώστε να ξεπεραστούν υπαρκτά προβλήματα για να καλύπτονται πλήρως οι ανάγκες σε ιατρικό προσωπικό, όλων των ειδικοτήτων.

Αντί αυτού, όμως, πληροφορηθήκαμε την επιχειρούμενη ένταξη αυτών των καθιερωμένων και δοκιμασμένων αστυνομικών δομών στα στρατιωτικά νοσοκομεία, «ιδέα» που συνεπάγεται στην ουσία, τη ντε φάκτο διάλυση της υγειονομικής υπηρεσίας της ΕΛ.ΑΣ. και την καταστρατήγηση του Π.Δ. 584/1985 «ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ».

Όλα αυτά εγείρουν σοβαρά ζητήματα όσον αφορά στην ποιότητα και την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας της Ελληνικής Αστυνομίας, δεδομένων των ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας των συνάδελφων μας, αλλά και της αυτονόητης απαίτησής τους να τυγχάνουν της απολύτου μέριμνας και υποστήριξης της πολιτείας.

Ως εκ τούτου, σας καλούμε να λάβετε υπόψη σας αναλυτικότερα και τις κάτωθι παραμέτρους:

  1. Άμεση και Εξειδικευμένη Φροντίδα

Τα Κεντρικά Ιατρεία της ΕΛ.ΑΣ. είναι οι μεγαλύτερες Πρωτοβάθμιες Μονάδες Υγείας της Ελληνικής Αστυνομίας, που καλύπτουν πληθυσμιακά και τον μεγαλύτερο αριθμό δικαιούχων ασθενών αστυνομικών εν ενεργεία και αποστράτων, καθώς και μελών των οικογενειών αυτών. Τα «ιατρεία» δεν είναι απλώς κτίρια με κάποιους ιατρούς. Είναι εξειδικευμένες πολύτιμες δομές που προσφέρουν όχι ό,τι να ΄ναι, αλλά υπηρεσίες υγείας – και μάλιστα προσαρμοσμένες στις ιδιαίτερες ανάγκες των αστυνομικών μας. Το Κ.Ι.Α., για παράδειγμα, εξυπηρετεί 55.000 ασθενείς ετησίως, με μέσο όρο 200 επισκέψεις, καθημερινά. Οι προσερχόμενοι ασθενείς, κατά την άφιξή τους στο Κ.Ι.Α και Κ.Ι.Θ, αντίστοιχα, εξετάζονται αυθημερόν, χωρίς πολύμηνες αναμονές μέσω ηλεκτρονικού ραντεβού και με αποκλειστική προτεραιότητα, πολλές φορές δε, συνδυάζουν επισκέψεις σε διάφορες ιατρικές ειδικότητες, προκειμένου να αποφύγουν ταλαιπωρία, κόπο και κόστος σε εξωτερικούς ιατρούς. Η δυνατότητα της άμεσης και αυθημερόν εξέτασης, χωρίς τη διαδικασία του ηλεκτρονικού ραντεβού είναι κρίσιμη για τους αστυνομικούς που αντιμετωπίζουν επείγοντα περιστατικά ή τραυματισμούς κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους.

Επιπλέον, τα Κ.Ι.Α. και Κ.Ι.Θ. προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες, όπως το Ακτινολογικό και Μικροβιολογικό Τμήμα, πλήρως εξοπλισμένο φυσικοθεραπευτήριο, Οδοντιατρεία, 24ωρη τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης, Σταθμό τηλεϊατρικής, καθώς και το Ιατρείο Λοιμώξεων. Αυτό το ιατρείο, ειδικά, έπαιξε κρίσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση της πανδημίας, εξετάζοντας χιλιάδες αστυνομικούς και αποφορτίζοντας σημαντικά τις δομές του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ). Η επιτυχία του Ιατρείου Λοιμώξεων είναι άλλη μια απόδειξη της σημασίας των ΚΙΑ και ΚΙΘ στην αντιμετώπιση κρίσιμων υγειονομικών καταστάσεων, όπως οι επιδημίες.

Επιπρόσθετα, στα Κεντρικά Ιατρεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης λειτουργούν οι Υγειονομικές Επιτροπές Αναρρωτικών Αδειών, κατατάξεων, επιτροπές όπλων Ν.3169/03, ενώ διεξάγονται συνεδρίες υπηρεσιακών ψυχολόγων και εξετάζονται από αυτές κάθε εβδομάδα εκατοντάδες αστυνομικοί και μέλη των οικογενειών τους, τόσο απόστρατοι όσο και ιδιώτες.

Αυτές οι υπηρεσίες είναι απαραίτητες για την υγεία και την ευζωία των αστυνομικών μας, οι οποίοι σαφώς και αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες εργασίας.

  1. Ο Κίνδυνος της Ένταξης στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία

Τα στρατιωτικά νοσοκομεία λειτουργούν κατά προτεραιότητα των στρατιωτικών και των οικογενειών αυτών και δευτερευόντως του πολιτικού προσωπικού και άλλων φορέων. Οι αστυνομικοί, πλην επειγόντων περιστατικών, δεν αποτελούν πρωταρχική ομάδα ασθενών, γεγονός που ενδέχεται να περιορίσει την προτεραιότητά τους. Η ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων στα στρατιωτικά νοσοκομεία εγείρει επομένως σοβαρούς κινδύνους για την υγειονομική περίθαλψη των αστυνομικών και των οικογενειών τους. Αυτά, ήδη εξυπηρετούν έναν μεγάλο αριθμό στρατιωτικών και των οικογενειών τους, καθώς και τα επείγοντα περιστατικά του εν ενεργεία προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ., ενώ θα επιβαρυνθούν περαιτέρω οι ήδη υπερφορτωμένες στρατιωτικές δομές.

Είναι προφανές ότι τα στρατιωτικά νοσοκομεία δεν μπορούν να απορροφήσουν τον όγκο των αστυνομικών ασθενών, των μελών των οικογενειών τους και των αποστράτων χωρίς να αυξηθούν οι χρόνοι αναμονής για εξετάσεις και ιατρικές επισκέψεις και να προκληθεί συμφόρηση. Η προσθήκη αυτών θα οδηγήσει σε υπερφόρτωση του συστήματος, με αποτέλεσμα μεγαλύτερους χρόνους αναμονής και καθυστερήσεις στην παροχή φροντίδας.

Εξάλλου, το σύστημα εξέτασης στα εξωτερικά ιατρεία των στρατιωτικών νοσοκομείων γίνεται με ηλεκτρονικό ραντεβού, όπου με τα σημερινά δεδομένα ο μέσος χρόνος αναμονής είναι τουλάχιστον 20 ημέρες, χρόνος επομένως που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Αντιθέτως, στα Κεντρικά Ιατρεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης η εξέταση γίνεται κατά βάση αυθημερόν. Τα δε μέλη των οικογενειών τους όσο και οι απόστρατοι αστυνομικοί μπορεί να μην καλύπτονται πλήρως ή να αναγκάζονται να αναζητήσουν περίθαλψη σε δημόσιες ή ιδιωτικές δομές υγείας, με αυξημένο κόστος ή, σε περίπτωση που τους επιτραπεί η πρόσβαση, με το ενδεχόμενο να αυξηθούν οι χρόνοι αναμονής για ραντεβού και ιατρικές εξετάσεις.

Άρα, δεδομένου ότι οι στρατιωτικοί έχουν θεσμική προτεραιότητα, το γεγονός αυτό θα περιορίσει την πρόσβαση των αστυνομικών στις υπηρεσίες υγείας.

  1. Η Αξία του Εξειδικευμένου Προσωπικού

Τα Κεντρικά Ιατρεία διαθέτουν εξειδικευμένο ιατρικό και διοικητικό προσωπικό, το οποίο γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της αστυνομίας. Οι ιατροί, οι νοσηλευτές και οι ψυχολόγοι των Κ.Ι.Α. και Κ.Ι.Θ. έχουν εμπειρία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι αστυνομικοί, από τραυματισμούς έως ψυχολογικές δυσκολίες. Επιπλέον, το διοικητικό προσωπικό διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα υγειονομικά θέματα του σώματος, όπως οι αναρρωτικές άδειες, οι κατατάξεις και η διαχείριση ασθενών. Η απώλεια του «κεκτημένου» αυτού του εξειδικευμένου προσωπικού, λόγω της προωθούμενης ένταξης στα στρατιωτικά νοσοκομεία θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρές δυσλειτουργίες στις διαδικασίες υγειονομικής φροντίδας και στην αξιολόγηση της ικανότητας των αστυνομικών να εκτελούν τα καθήκοντά τους. Η πλήρης ένταξή τους στα στρατιωτικά νοσοκομεία μπορεί επιπλέον να οδηγήσει σε απώλεια προσωπικού, καθώς οι θέσεις τους μπορεί να μην μεταφερθούν στο νέο καθεστώς, και αυτό σημαίνει απώλεια πολύτιμης τεχνογνωσίας στην ιατρική φροντίδα των αστυνομικών. Στα ΚΙΑ και ΚΙΘ υπάρχει εξειδικευμένη ψυχολογική υποστήριξη προσαρμοσμένη στο επάγγελμα του αστυνομικού. Στα στρατιωτικά νοσοκομεία, οι ψυχίατροι και ψυχολόγοι είναι προσανατολισμένοι στις ανάγκες του στρατεύματος και όχι σε ζητήματα σύμφυτα με τη λειτουργία και τους κινδύνους της αστυνομίας, εξαιτίας της καθημερινής επαφής του προσωπικού με το έγκλημα και την κοινωνική ένταση.

  1. Η Ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία Εγείρει Σοβαρά Θεσμικά & Διοικητικά Ζητήματα

Η ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. στα στρατιωτικά νοσοκομεία χωρίς σαφές νομικό και διοικητικό πλαίσιο θα οδηγήσει σε σοβαρή σύγχυση αρμοδιοτήτων, καθυστερήσεις και πιθανή υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους αστυνομικούς.

Θεσμικά Προβλήματα

Διαφορετικό Εργασιακό Καθεστώς Ιατρών & Προσωπικού ΕΛ.ΑΣ.

Η συγχώνευση των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. με τα στρατιωτικά νοσοκομεία δημιουργεί σοβαρά θεσμικά προβλήματα, κυρίως λόγω του διαφορετικού εργασιακού καθεστώτος του υγειονομικού προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ. Οι στρατιωτικοί ιατροί υπάγονται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και λειτουργούν βάσει στρατιωτικών κανόνων, όπως στρατιωτικό Πειθαρχικό Δίκαιο, ιεραρχία και εξέλιξη βάσει στρατιωτικών βαθμών. Αντίθετα, οι ιατροί των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. υπάγονται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και έχουν διαφορετικό εργασιακό καθεστώς, ανάλογα με το αν είναι διορισμένοι μέσω προκηρύξεων ή ανήκουν σε άλλα εργασιακά καθεστώτα.

Αυτή η διαφορά προκαλεί σύγχυση ως προς το ποιο μισθολόγιο θα ισχύει μετά τη συγχώνευση και εάν θα απαιτηθεί αναγκαστική μετάταξη των ιατρών της ΕΛ.ΑΣ. Επιπλέον, οι ιατροί της ΕΛ.ΑΣ. προέρχονται τόσο από την Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων (Σ.Σ.Α.Σ.) όσο και από ιδιώτες αποφοίτους Ιατρικών Σχολών, γεγονός που συνεπάγεται διαφορετικά καθήκοντα, ωράρια, υπηρεσιακή εξέλιξη και ιεραρχία. Η ένταξή τους στο στρατιωτικό σύστημα, χωρίς σαφή διασφάλιση του εργασιακού και βαθμολογικού τους μέλλοντος, μπορεί να οδηγήσει σε παραιτήσεις πολύτιμου υγειονομικού προσωπικού, καθώς οι νέες συνθήκες εργασίας, η αλλαγή στην υπηρεσιακή εξέλιξη και το μισθολογικό καθεστώς μπορεί να μην είναι αποδεκτές. Ειδικότερα, οι ιατροί που προέρχονται από ιδιώτες μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην προσαρμογή σε στρατιωτικά καθήκοντα και εργασίες που δεν ανταποκρίνονται στο επαγγελματικό τους προφίλ.

Η Πολιτεία οφείλει, επομένως, να διασφαλίσει ότι οι ιατροί της ΕΛ.ΑΣ. θα συνεχίσουν να εργάζονται σε ένα σταθερό και ξεκάθαρο εργασιακό περιβάλλον, χωρίς αιφνίδιες αλλαγές που θα υπονομεύσουν τις υγειονομικές υπηρεσίες του Σώματος. Η απώλεια πολύτιμων επαγγελματιών λόγω της σύγχυσης και των αλλαγών στο εργασιακό καθεστώς θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., θέτοντας σε κίνδυνο την υγειονομική προστασία και φροντίδα των αστυνομικών.

Διοικητικά Προβλήματα – Σύγχυση Αρμοδιοτήτων

Η ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. στα στρατιωτικά νοσοκομεία δημιουργεί σοβαρά διοικητικά προβλήματα και σύγχυση στις αρμοδιότητες, καθώς τα δύο σώματα λειτουργούν με εντελώς διαφορετικές ιεραρχίες, δομές, κανόνες λειτουργίας και αρμοδιότητες. Η πιθανότητα αλληλοκάλυψης αρμοδιοτήτων μεταξύ του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας και των στρατιωτικών ιατρικών αρχών μπορεί να οδηγήσει σε διοικητική ανασφάλεια και δυσλειτουργία, με αρνητικές επιπτώσεις στην αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών.

Βασικά ερωτήματα που προκύπτουν αφορούν τη διοίκηση και τη διαχείριση του προσωπικού: Ποιος θα έχει την ευθύνη για το προσωπικό των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ.; Θα παραμείνει υπό την ευθύνη της Ελληνικής Αστυνομίας ή θα υπαχθεί στη στρατιωτική ιατρική διοίκηση; Ποιος θα έχει τον τελικό έλεγχο στη διαχείριση των ασθενών; Θα συνεχίσει η ΕΛ.ΑΣ. να έχει λόγο στις αποφάσεις, ή η παροχή ιατρικών υπηρεσιών θα καθορίζεται πλέον με στρατιωτικά κριτήρια και από τις προτεραιότητες των Ενόπλων Δυνάμεων;

Επιπλέον, η εφαρμογή των πρωτοκόλλων και κανονισμών των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. τίθεται υπό αμφισβήτηση. Θα εξακολουθήσουν να ισχύουν οι εσωτερικές διαδικασίες και τα πρωτόκολλα της ΕΛ.ΑΣ., ή θα επιβληθούν τα στρατιωτικά πρότυπα και οι κανονισμοί; Μια τέτοια αλλαγή μπορεί να δημιουργήσει πρόσθετα εμπόδια στη διαχείριση των περιστατικών και των υπηρεσιών υγείας, καθώς οι διαδικασίες και οι κανόνες των δύο σωμάτων δεν είναι εύκολα συμβατοί.

Οι παραπάνω αβεβαιότητες καταδεικνύουν ότι η προτεινόμενη αλλαγή δεν έχει σχεδιαστεί με ορθολογικά κριτήρια και δεν έχει ληφθεί υπόψη η πολυπλοκότητα των δομών και των διαδικασιών των δύο σωμάτων. Η έλλειψη σαφούς στρατηγικής και διαφανών κανόνων μπορεί να οδηγήσει σε δυσλειτουργίες που θα επηρεάσουν άμεσα την ποιότητα της υγειονομικής περίθαλψης που παρέχεται στα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., θέτοντας σε κίνδυνο την ευημερία και την αποτελεσματικότητά τους.

  1. Αλλαγές στη Χρηματοδότηση & Διαχείριση Πόρων

Η συγχώνευση των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. με τα στρατιωτικά νοσοκομεία εγείρει σημαντικά ζητήματα, κυρίως λόγω της σύγχυσης που δημιουργείται και σε ζητήματα χρηματοδότησης του εγχειρήματος. Τα Κεντρικά Ιατρεία της ΕΛ.ΑΣ. χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ενώ τα στρατιωτικά νοσοκομεία από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αυτή η διαφορετική πηγή χρηματοδότησης μπορεί να οδηγήσει σε ανισομερή κατανομή των πόρων, καθώς οι ανάγκες της ΕΛ.ΑΣ. μπορεί να μην αποτελούν πλέον άμεση προτεραιότητα στο νέο πλαίσιο.

Η έλλειψη ευθυγραμμισμένων διαδικασιών και προτεραιοτήτων μπορεί να προκαλέσει δυσκολίες στη διαχείριση των κονδυλίων, με πιθανή συνέπεια την υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Επιπλέον, υπάρχει κίνδυνος να περιοριστούν οι δωρεάν παροχές ή να επιβληθούν επιπλέον οικονομικές επιβαρύνσεις στα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα ζωής και την ευεξία τους.

Συνεπώς, η σύγχυση στη χρηματοδότηση και η έλλειψη σαφούς στρατηγικής διαχείρισης των πόρων καθιστούν την συγχώνευση προβληματική, με πιθανές αρνητικές επιπτώσεις τόσο στις υπηρεσίες όσο και στα άτομα που εξαρτώνται από αυτές.

  1. Διοικητικές Δυσλειτουργίες και Κίνδυνος Απώλειας Εξειδικευμένου Προσωπικού

Η ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. στα στρατιωτικά νοσοκομεία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη διοικητική λειτουργία των υγειονομικών υπηρεσιών του Σώματος. Ένα από τα κύρια ζητήματα είναι η πιθανή απώλεια εξειδικευμένων διοικητικών στελεχών της ΕΛ.ΑΣ., τα οποία διαθέτουν βαθιά γνώση των διαδικασιών, των αρμοδιοτήτων και των ιδιαιτεροτήτων της αστυνομίας. Αυτή η απώλεια μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές δυσλειτουργίες στις διοικητικές διαδικασίες, όπως η υγειονομική εξέταση, η αξιολόγηση της ικανότητας για υπηρεσία και η λήψη αποφάσεων για το προσωπικό.

Τα Κεντρικά Ιατρεία λειτουργούν εδώ και δεκαετίες με εξειδικευμένα στελέχη που γνωρίζουν τις ανάγκες της αστυνομίας, διαχειρίζονται φακέλους υγείας, αναρρωτικές άδειες και ιατρικές αποφάσεις, ενώ έχουν αναπτύξει αποδοτικούς μηχανισμούς επίλυσης προβλημάτων. Η ένταξη στα στρατιωτικά νοσοκομεία εγείρει βασικά ερωτήματα: Πώς θα λειτουργούν οι υγειονομικές επιτροπές αναρρωτικών αδειών και οι κατατάξεις; Θα διατηρηθούν οι διαδικασίες της ΕΛ.ΑΣ. ή θα εναρμονιστούν με τις στρατιωτικές; Τι θα γίνει με τις ειδικές γνωματεύσεις για τις ικανότητες των αστυνομικών; Επιπλέον, η αβεβαιότητα για το μέλλον του διοικητικού προσωπικού και η πιθανή αποχώρησή του δημιουργεί κενό στη διαχείριση των υγειονομικών θεμάτων, θέτοντας σε κίνδυνο την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ.

  1. Η Ανάγκη για Πρόσληψη Διασωστών και Κρίσιμων Ειδικοτήτων

Υπάρχουν σημαντικά κενά που πρέπει να καλυφθούν για να εξασφαλιστεί η πλήρης υγειονομική κάλυψη των αστυνομικών. Ένα από τα μεγαλύτερα κενά είναι η έλλειψη διασωστών και πληρωμάτων ασθενοφόρων. Η πρόσληψη διασωστών ως προσωπικό ειδικών καθηκόντων θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά την ανταπόκριση σε επείγοντα περιστατικά, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις τραυματισμών κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας.

Επιπλέον, τα ΚΙΑ και ΚΙΘ στερούνται από κρίσιμες ιατρικές ειδικότητες, όπως Ορθοπεδικούς, Γενικούς Ιατρούς, Νευρολόγους, ΩΡΛ, Ουρολόγους και Χειρουργούς. Η πρόσληψη επιπλέον ιατρών σε αυτές τις ειδικότητες θα μπορούσε να εξασφαλίσει ότι οι αστυνομικοί λαμβάνουν ολοκληρωμένη φροντίδα χωρίς την ανάγκη για παραπομπές σε εξωτερικούς ιατρούς ή νοσοκομεία.

  1. Η Ανάγκη για Μελέτες και Αξιολογήσεις

Η Ομοσπονδία μας είναι στη δυσάρεστη θέση να σας επισημάνει ξανά ότι ο κλάδος χρήζει συνολικής ενίσχυσης. Δεδομένου δε ότι δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες μελέτες και αξιολογήσεις που να τεκμηριώνουν τη θέση ότι η  ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων στα στρατιωτικά νοσοκομεία είναι εφικτή και βιώσιμη,  είναι υπαρκτός ο κίνδυνος της υπερφόρτωσης του συστήματος, των καθυστερήσεων στην παροχή φροντίδας και της συνολικής υποβάθμισης της ποιότητας των υπηρεσιών.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι είναι απαραίτητο να γίνει ανάλυση του υγειονομικού φορτίου, αξιολόγηση της δυναμικότητας των στρατιωτικών νοσοκομείων, μελέτη σκοπιμότητας για το εάν τα στρατιωτικά νοσοκομεία μπορούν να καλύψουν τις απαιτήσεις των αστυνομικών και νομοθετική μελέτη για να διασφαλιστεί ότι η αλλαγή είναι εφικτή και δεν θα έχει αρνητικές επιπτώσεις. Επίσης, απαιτείται οικονομική μελέτη Βιωσιμότητας & Κόστους, μελέτη επιπτώσεων στην Υγειονομική Φροντίδα των Αστυνομικών και των επιπτώσεων στο ίδιο το προσωπικό των Κεντρικών Ιατρείων.

  1. Τα Καθήκοντα των Υγειονομικών Αξιωματικών Πέραν της Πρωτοβάθμιας Υγειονομικής Κάλυψης

Οι λιγοστοί υγειονομικοί αξιωματικοί των Κεντρικών Ιατρείων δεν περιορίζονται μόνο στην παροχή πρωτοβάθμιας υγειονομικής φροντίδας. Αναλαμβάνουν μια σειρά από επιπρόσθετα καθήκοντα που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία της ΕΛ.ΑΣ. και την ευημερία των αστυνομικών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

  • Στελεχώνουν και ενισχύουν όλα τα περιφερειακά ιατρεία του σώματος, όπως ΤΑ.Π.Α.Σ.Α., Αερολιμένα Αθηνών, Γ.Α.Δ.Α και κρατητήρια Γ.Α.Δ.Α, Α.Ε.Α., Αστυνομική Ακαδημία, Δ.Α.Ε.Α κ.τ.λ.
  • Υγειονομική κάλυψη σε εκδηλώσεις και εκπαιδεύσεις: Οι υγειονομικοί αξιωματικοί παρέχουν ιατρική υποστήριξη κατά τη διάρκεια εκπαιδεύσεων, βολών και άλλων εκδηλώσεων της ΕΛ.ΑΣ., εξασφαλίζοντας την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των συμμετεχόντων.
  • Εξετάσεις κρατουμένων: Οι υγειονομικοί αξιωματικοί διεξάγουν ιατρικές εξετάσεις σε κρατουμένους στα κρατητήρια, διασφαλίζοντας ότι οι κρατούμενοι λαμβάνουν την απαραίτητη ιατρική φροντίδα.
  • Επαναπροωθήσεις μεταναστών: Σε περιπτώσεις επαναπροωθήσεων μεταναστών, οι υγειονομικοί αξιωματικοί εξασφαλίζουν ότι οι μετανάστες βρίσκονται σε καλή υγειονομική κατάσταση πριν και κατά τη διάρκεια της επαναπροώθησής τους.
  • Επίσκεψη ψυχολόγων σε αστυνομικές υπηρεσίες: Οι ψυχολόγοι των ΚΙΑ και ΚΙΘ πραγματοποιούν περιοδικές επισκέψεις σε αστυνομικές υπηρεσίες, προσφέροντας ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική στο προσωπικό.
  • Εξέταση αστυνομικών σε νοσοκομεία: Σε περιπτώσεις που αστυνομικοί νοσηλεύονται σε νοσοκομεία, οι υγειονομικοί αξιωματικοί των Κ.Ι.Α. και Κ.Ι.Θ. εξασφαλίζουν ότι λαμβάνουν την απαραίτητη φροντίδα και παρακολούθηση και ενημερώνονται για την πορεία της υγείας τους.
  • Κατατάξεις ιδιωτών: Οι υγειονομικοί αξιωματικοί διεξάγουν ιατρικές εξετάσεις για την ακαταλληλότητα ιδιωτών που επιθυμούν να ενταχθούν στο σώμα της ΕΛ.ΑΣ., στη Δικαστική Αστυνομία ή στη Δημοτική Αστυνομία.
  • Υγειονομική κάλυψη στις παιδικές κατασκηνώσεις κατά τους θερινούς μήνες.

Αυτά τα καθήκοντα δείχνουν ότι οι υγειονομικοί αξιωματικοί των Κ.Ι.Α. και Κ.Ι.Θ. παίζουν πολυδιάστατο ρόλο ο οποίος πηγάζει από τις ιδιαίτερες ανάγκες της αστυνομίας. Η ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων στα στρατιωτικά νοσοκομεία θα μπορούσε να οδηγήσει σε υποβάθμιση αυτών των υπηρεσιών, καθώς και δυσαναπλήρωτο κενό στην κάλυψη των υγειονομικών αναγκών της αστυνομίας.

  1. Η κριτική προσέγγιση της Ομοσπονδίας μας

Η Π.Ο.ΑΣ.Υ. αντιτίθεται κατηγορηματικά στην ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Θεωρούμε ότι η διατήρηση και ουσιαστική ενίσχυση αυτών των δομών είναι η μόνη λύση που εξασφαλίζει την άμεση, εξειδικευμένη και ποιοτική φροντίδα των αστυνομικών και των οικογενειών τους.

Αντί της ένταξης, ζητούμε:

  • Αναβάθμιση των ΚΙΑ και ΚΙΘ με την πρόσληψη επιπλέον ιατρικού προσωπικού, στελέχωση κρίσιμων ειδικοτήτων και αγορά σύγχρονου εξοπλισμού.
  • Πρόσληψη διασωστών για την βελτίωση της ανταπόκρισης σε επείγοντα περιστατικά. Η ύπαρξη διασωστών θα αποδεσμεύσει τους γιατρούς από καθήκοντα που μπορούν να αναληφθούν από εξειδικευμένο προσωπικό, επιτρέποντάς τους να επικεντρωθούν στο κύριο ιατρικό τους έργο.
  • Ευρύτερη συνεργασία με τα στρατιωτικά νοσοκομεία μέσω νέας επικαιροποιημένης εφαρμοστικής συμφωνίας μεταξύ της Υγειονομικής υπηρεσίας ΕΛ.ΑΣ. και Στρατού για την παροχή τριτοβάθμιας περίθαλψης, χωρίς όμως να θιγεί η αυτονομία και η ανεξαρτησία της ΕΛ.ΑΣ. στη διαχείριση των υγειονομικών της υπηρεσιών.
  1. Αντί να Δημιουργήσουμε Νέες Πρωτοβάθμιες Δομές Υγείας, εντάσσουμε τις ήδη Υπάρχουσες σε Στρατιωτικά Νοσοκομεία;

Η Ομοσπονδία, σας εφιστά την προσοχή και στο γεγονός ότι, αντί να επενδύσουμε στη δημιουργία νέων πρωτοβάθμιων δομών υγείας, όπως θα ήταν το σωστό, επιλέγουμε να εντάξουμε τις ήδη υπάρχουσες δομές στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Αυτή η προσέγγιση είναι εξ ολοκλήρου πρόχειρη και αντιπαραγωγική και δεν εξυπηρετεί καταφανώς τα συμφέροντα των αστυνομικών και των οικογενειών τους που προσβλέπουν σε πειστικές αποφάσεις και όχι σε αβέβαιους πειραματισμούς.

Η δημιουργία νέων πρωτοβάθμιων δομών υγείας θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά την πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, να μειώσει τους χρόνους αναμονής και να εξασφαλίσει ότι οι αστυνομικοί λαμβάνουν την άμεση και εξειδικευμένη φροντίδα που απαιτεί το δύσκολο έργο τους. Αντίθετα, η ένταξη των ΚΙΑ και ΚΙΘ στα στρατιωτικά νοσοκομεία θα οδηγήσει σε υπερφόρτωση του συστήματος και σε υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών.

  1. Άμεση Απόσυρση της Τροπολογίας του ΥΠ.ΕΘ.Α.

Η Ομοσπονδία ζητά την άμεση απόσυρση της τροπολογίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠ.ΕΘ.Α.) που προβλέπει την ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Αυτή η τροπολογία δεν εδράζεται σε απαραίτητες μελέτες και αξιολογήσεις, και η εφαρμογή της θα έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην υγειονομική περίθαλψη των αστυνομικών και των οικογενειών τους. Η συγκεκριμένη τροπολογία προωθείται αιφνιδιαστικά, με προχειρότητα και χωρίς τον αναγκαίο ανοιχτό και εποικοδομητικό διάλογο με όλους τους αρμόδιους φορείς.

Δεδομένων των σοβαρών θεσμικών, διοικητικών και εργασιακών προβλημάτων που προκύπτουν από την καταστρατήγηση του Π.Δ. 584/1985, με την προωθούμενη τροπολογία καθώς και των αρνητικών επιπτώσεων που αυτή επιφέρει στη λειτουργία των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ., είναι επιτακτική ανάγκη η άμεση απόσυρση της τροπολογίας. Η τροπολογία αυτή δημιουργεί σύγχυση στις αρμοδιότητες, αβεβαιότητα στο εργασιακό καθεστώς του προσωπικού και κίνδυνο υποβάθμισης των υπηρεσιών, θέτοντας σε κίνδυνο την ποιότητα της υγειονομικής περίθαλψης που λαμβάνουν τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. Επιπλέον, η έλλειψη σαφούς στρατηγικής και διαφανών ρυθμίσεων μπορεί να οδηγήσει σε παραιτήσεις πολύτιμου προσωπικού και σε δυσλειτουργίες που θα επηρεάσουν άμεσα την αποτελεσματικότητα του Σώματος. Για τον λόγο αυτό, η άμεση απόσυρση της τροπολογίας είναι απαραίτητη, ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα, η αποτελεσματικότητα και η προστασία των δικαιωμάτων τόσο του προσωπικού όσο και των αστυνομικών.

Η τροπολογία αυτή αγνοεί τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της αστυνομίας, και δεν λαμβάνει υπόψη την κρίσιμη σημασία των ΚΙΑ και ΚΙΘ για την υγεία και την ευημερία του προσωπικού μας. Ζητούμε από τις αρχές να αποσύρουν άμεσα την τροπολογία και να επικεντρωθούν στην ενίσχυση των υφιστάμενων δομών, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι αστυνομικοί και οι οικογένειές τους θα συνεχίσουν να λαμβάνουν την άμεση, εξειδικευμένη και ποιοτική φροντίδα που αξίζουν.

Συμπέρασμα

Η Ομοσπονδία μας, εν κατακλείδι, επισημαίνει για άλλη μια φορά ότι η ένταξη των Κεντρικών Ιατρείων στα στρατιωτικά νοσοκομεία θα επιφέρει στην ουσία την διάλυση της υγειονομικής υπηρεσίας της ΕΛ.ΑΣ. Τα ΚΙΑ και ΚΙΘ αποτελούν κρίσιμους πυλώνες της υγειονομικής κάλυψης για τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. και τις οικογένειές τους. Η ένταξή τους σε άλλες δομές θα οδηγήσει στην απώλεια της αυτονομίας της ΕΛ.ΑΣ. στην υγειονομική φροντίδα των αστυνομικών και θα υποβαθμίσει την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται.

Αυτή η κίνηση δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα των αστυνομικών και των οικογενειών τους, αλλά αντιθέτως, απειλεί την υγεία και την ευημερία του προσωπικού μας. Η διάλυση της υγειονομικής υπηρεσίας της ΕΛ.ΑΣ. θα έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην υγειονομική κάλυψη των αστυνομικών και στην επιχειρησιακή ετοιμότητα του σώματος.

Τα Κεντρικά Ιατρεία της ΕΛ.ΑΣ. αποτελούν μια απαραίτητη υπηρεσία που εξασφαλίζει την υγειονομική κάλυψη των αστυνομικών και των οικογενειών τους. Η διατήρηση και ενίσχυση αυτών των δομών είναι κρίσιμη για την εξασφάλιση της υγείας και της ευημερίας του προσωπικού μας.

Η Ομοσπονδία μας θα συνεχίσει να αγωνίζεται για την προστασία των δικαιωμάτων των αστυνομικών και την εξασφάλιση της καλύτερης δυνατής υγειονομικής φροντίδας.

Η Ελληνική Αστυνομία δεν διαθέτει την πολυτέλεια της περαιτέρω αποδυνάμωσης της «δύναμης πυρός» της. Οι γιατροί που υπηρετούν στα Κεντρικά Ιατρεία καλύπτουν υπερβολικά αυξημένες ανάγκες, όχι μόνο στα εξωτερικά ιατρεία, αλλά και σε κρίσιμες υγειονομικές διαδικασίες, όπως οι Επιτροπές Αναρρωτικών Αδειών, οι Επιτροπές Κατατάξεων, οι Επιτροπές Όπλων (Ν.3169/03), καθώς και η υγειονομική κάλυψη γενικότερα. Η λύση δεν είναι η αποψίλωση των Κεντρικών Ιατρείων, αλλά η ενίσχυσή τους μέσω:

  1. Πρόσληψης νέων ιατρών στις κρίσιμες ειδικότητες, όπως Ορθοπεδικοί, Φυσίατροι, Νευρολόγοι, Χειρουργοί, ΩΡΛ και Ουρολόγοι, ώστε να καλυφθούν οι υφιστάμενες ανάγκες.
  2. Πρόσληψης διασωστών και πληρωμάτων ασθενοφόρου, ώστε οι ιατροί να μπορούν να επικεντρωθούν αποκλειστικά στο ιατρικό τους έργο.
  3. Αναβάθμισης του εξοπλισμού και των υποδομών, ώστε τα Κεντρικά Ιατρεία να μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις.
  4. Επικαιροποίηση της εφαρμοστικής συμφωνίας συνεργασίας με τα στρατιωτικά νοσοκομεία για την παροχή τριτοβάθμιας περίθαλψης, χωρίς όμως να θιγεί η αυτονομία και η ανεξαρτησία της ΕΛ.ΑΣ. στη διαχείριση των υγειονομικών της υπηρεσιών.

Με αυτόν τον τρόπο, θα διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία των Κεντρικών Ιατρείων, η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. και η ικανοποίηση των υπερβολικά αυξημένων αναγκών του Σώματος.

Εάν το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας χρειάζεται περισσότερους ιατρούς για τα νοσοκομεία, οφείλει να βρει άλλους καλύτερους τρόπους, χωρίς να στερήσει από την Ελληνική Αστυνομία τους λιγοστούς ιατρούς που ήδη καλύπτουν οριακά τις υγειονομικές απαιτήσεις του Σώματος.

Ζητούμε από τις αρχές να λάβουν υπόψη τις ανησυχίες μας, να αποσύρουν την τροπολογία του ΥΠΕΘΑ και να επενδύσουν στη δημιουργία νέων πρωτοβάθμιων δομών υγείας, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι αστυνομικοί και οι οικογένειές τους θα συνεχίσουν να λαμβάνουν την άμεση, εξειδικευμένη και ποιοτική φροντίδα που αξίζουν.

Η Πολιτεία έχει την υποχρέωση να εξασφαλίσει την υγειονομική ασφάλεια του προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ., το οποίο καθημερινά βρίσκεται σε επικίνδυνες και απαιτητικές προϋποθέσεις για την προστασία του κοινωνικού συνόλου. Η διατήρηση και η ενίσχυση των Κεντρικών Ιατρείων είναι κρίσιμη για την εκπλήρωση αυτής της ευθύνης.

Η Π.Ο.ΑΣ.Υ. όντας δίπλα στους αστυνομικούς και στις οικογένειές τους, συνεχίζει να υπερασπίζεται το ύψιστο αγαθό της ζωής και όλα τα δικαιώματά τους ως βασικής προϋπόθεσης εν τέλει για την αποτελεσματική λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας.

- Advertisement -

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog