Την Κυριακή, 9 Φεβρουαρίου 2025, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κεγχρεών και Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως μας κ. Αγάπιος, με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Διονυσίου, ετέλεσε τον Όρθρο και την Θ. Λειτουργία στον Ι. Ενοριακό Ναό «Το Γενέσιον της Θεοτόκου», στο Λουτράκι, όπου επί εκατόν ένα (101) έτη (1924 – 2025) θησαυρίζεται «εύκαιρος εις προσκύνησιν» η αυθεντική Ιερά Εικόνα της Παναγίας της Γιάτρισσας. Πρόκειται για τον εικονογραφικό τύπο της Βρεφοκρατούσης Θεοτόκου στην οποία εικόνα η Θεοτόκος δακτυλοδείχνει τον Ιησού εναγκαλίζοντας Αυτόν και ο Ιησούς με το δάκτυλό Του δείχνει την Παναγία Μητέρα Του.
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_095114.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_095058.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_092130.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_091745.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_085701.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_080818.jpg)
Με τον Θεοφιλέστατο συλλειτούργησαν οι Πρωτ/ροι π. Αθανάσιος Κοντογιάννης, Εφημέριος του Καθεδρικού Ι. Ναού Αποστόλου Παύλου Κορίνθου, π. Νικόλαος Βασιλόπουλος, Εφημέριος του εν λόγω Ι. Ναού και οι Διάκονοι π. Χρήστος Χίλιας και π. Άγγελος Σαλάτας.
Στο κήρυγμά του ο άγιος Κεγχρεών αναφέρθηκε στην Ευαγγελική περικοπή της Κυριακής με την οποία η αγία μας Εκκλησία ανοίγει τις «πύλες» του Τριωδίου, την κατ᾽ εξοχήν ασκητική περίοδο του Εκκλησιαστικού έτους. όπου «εν αυτή εμβατεύουν» οι Χριστιανοί επί εβδομήντα (70) ημέρες εντρυφώντες στα ουράνια κάλλη της για ν᾽ αξιωθούν ν᾽ απολαύσουν επαξίως την δόξα της Αναστάσεως του Χριστού.
Οι φιλάρετοι ασμένως περιμένουν αυτήν για να τρέξουν στον αγώνα που προβάλλει μπροστά τους (πρβλ. Εβρ. ιβ’, 1) και επειδή εμφωλεύει ο κίνδυνος μήπως μάταια κοπιάσουν (πρβλ. Γαλ. β’, 2) ο Κύριος, που γνωρίζει τα βάθη της ψυχής κάθε ανθρώπου, σκιαγραφεί με την παραβολή του Τελώνου και Φαρισαίου τους πλέον διαφορετικούς χαρακτήρες ώστε να προφυλαχθούν.
Δύο παράπλευροι άνθρωποι ανεβαίνουν τις βαθμίδες του Ναού για να προσευχηθούν. Ο ένας σύρει τα θροούντα κράσπεδα των ιματίων του, αφού φρόντισε να μεγαλώσει αυτά, ώστε να γίνεται περίβλεπτος ως άνθρωπος ευσεβής (Ματθ. κγ’, 5). Κρατεί ψηλά το κεφάλι του, ανέρχεται αγέρωχος σκορπίζοντας στους γύρω του καταδεχτικά μειδιάσματα. Δίδει και ελεημοσύνες και παρατηρεί τριγύρω του εάν τον θαυμάζει ο κόσμος!
Ο άλλος ανεβαίνει σκυφτός, σέρνοντας τα πόδια του που τρέμουν. Στο πρόσωπό του διαζωγραφίζεται η αγωνία της απορρίψεως του από τον μόνο «ετάζοντα καρδίας και νεφρούς» για το πλήθος των αμαρτιών του προσπαθώντας ν᾽ αποφύγει τα βλέμματα των ανθρώπων.
Άνθρωπος του γράμματος του Νόμου ο πρώτος, των ελεημοσυνών, της προσευχής, άνθρωπος του «φαίνεσθαι», ενώ το «είναι» του πόρρω απέχει από το πνεύμα του Νόμου. Ο δεύτερος, άνθρωπος της αμαρτίας με επίγνωση όμως αυτής, επαναλαμβάνοντας τις έξι (6) λέξεις της αυτοκαταδίκης και αυτοκατακρίσεως του, ώστε να «κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος» (Λουκ. ιη’, 14).
Αν, εκτός από την επίπλαστη ευσέβεια, η σοφία ή η δύναμη ή ο πλούτος αποτελούν αίτια της υπερηφάνειας του ανθρώπου, ο Νόμος του Θεού ορίζει: «Μή καυχάσθω ὁ σοφός ἐν τῇ σοφίᾳ αὐτοῦ καί μή καυχάσθω ὁ δυνατός ἐν τῇ δυνάμει αὐτοῦ, καί μή καυχάσθω ὁ πλούσιος ἐν τῷ πλούτῳ αὐτοῦ» (Α’ Βασ. β’, 10), αφού ο Γολιάθ, ο Φαραώ…, ο Ηρώδης κ.α. δείχνουν ότι «Κύριος ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται» (Παρ. γ’, 34). Όπου υπαρχει όμως πραγματική αρετή εκεί συγχρόνως υπάρχει και βαθειά ταπείνωση, γιατί η φροντίδα του αληθινά φιλάρετου επικεντρώνεται στο «είναι» και όχι στο «φαίνεσθαι», καθότι «ἡ ἀρετή φιλεῖ κρύπτεσθαι».
Μετέφερε, επίσης, ο Θεοφιλέστατος τις ευχές του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Διονυσίου στο εκκλησίασμα για «καλό Τριώδιο».
Το μεσημέρι της Κυριακής ο άγιος Κεγχρεών παρέστη εκ προσώπου του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας στην Εκδήλωση που πραγματοποίησε το Σωματείο Ιεροψαλτών Κορινθίας «ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ Ο ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΣ» στην «ΚΡΟΚΙΔΕΙΟ» Αίθουσα της Μητροπόλεώς μας και ευλόγησε τη Βασιλόπιττα του Σωματείου μεταφέρων τις ευχές αυτού για το νέο έτος 2025 και για την «καλή επιτυχία» του Μουσικολογικού Συνεδρίου που επακολούθησε.
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_194100.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_185740.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_182413.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_122926.jpg)
![](https://www.loutrakiblog.gr/wp-content/uploads/2025/02/img_20250209_122906.jpg)
Το απόγευμα της ίδιας Κυριακής ο άγιος Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως μας Επίσκοπος Κεγχρεών κ. Αγάπιος με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Διονυσίου ετέλεσε την Ακολουθία του Αγιασμού και εγκαινίασε στον φιλόξενο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης Κορίνθου την έκθεση υπό τον τίτλο: «ΕΡΓΟΝ ΘΕΙΟΝ» – ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ». Πρόκειται για την έκθεση δεκατεσσάρων (14) εικόνων της χρονικής περιόδου 17ου , 18ου, και 19ου αιώνων, κτήματα του Εκκλησιαστικού Μουσείου της Ι. Μητροπόλεως μας που συντηρήθηκαν στο εργαστήριο της Εφορίας Αρχαιοτήτων Κορινθίας (ΕΦ.Α.ΚΟΡ.) και που θα παραμείνουν σε θέα για το κοινό μέχρι και την 9η Απριλίου 2025. Η Έκθεση αυτή είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Διονυσίου με την Προϊσταμένη της ΕΦ.Α.ΚΟΡ. κ. Παναγιώτα Κασίμη, την Προϊσταμένη του Τμήματος Βυζαντινών Χώρων και Μουσείων ΕΦ.Α.ΚΟΡ. κ. Μαρία Αγρέβη, με τον Δήμαρχο Κορινθίων κ. Νικόλαο Σταυρέλη, αλλά και της θερμής υποστηρίξεως του Αντιδημάρχου Πολιτισμού κ. Παναγιώτη Λαμπρινού, της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης της Δ/νσεως Πολιτισμού του Δήμου Κορινθίων δρος Αντωνίας Τζαναβάρα και της Εμψυχώτριας Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Δημοτικής Πινακοθήκης κ. Γεωργίας Τσώρη.
Το έτος 2022 το προσωπικό της ΕΦ.Α.ΚΟΡ. επισκέφτηκε το Εκκλησιαστικό Μουσείου και το Κειμηλιοφυλάκειο της Ι. Μητροπόλεως μας, όπου φυλάσσονται πλήθος Εκκλησιαστικών κινητών μνημείων, όπως φορητών εικόνων, ξυλογλύπτων και κωδίκων, συνθέτοντας μία ιδιαιτέρως πλούσια και αξιόλογη συλλογή χάρη στο ενδιαφέρον και τις προσπάθειες του μακαριστού Μητροπολίτου Κορίνθου κυρού Παντελεήμονος Καρανικόλα (1965-2006) και του άξιου διαδόχου του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Διονυσίου Δ’. Απ’ αυτό το υλικό η ΕΦ.Α.ΚΟΡ. με το εξειδικευμένο προσωπικό της ανέλαβε και συντήρησε δέκα (10) ξύλινες φορητές εικόνες που επιλέχθηκαν με κριτήριο την παλαιότητά τους, τα ενδιαφέροντα εικονογραφικά θέματα και την τεχνοτροπία τους, αλλά και τα στοιχεία που αντλούνται από τις επιγραφές που διατηρούν για τον δωρητή, τον αγιογράφο και την προέλευσή τους.
Δύο (2) από τις εικόνες που εκτίθενται, της Παναγίας Κυριώτισσας και του έφιππου Αγίου Κωνσταντίνου, του 17ου αιώνα, ήταν οι Δεσποτικές Εικόνες στο αρχικό τέμπλο του Καθολικού της ανασυσταθείσας με τις ενέργειες του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Διονυσίου Ι. Μονής του Αγίου Κωνσταντίνου στο Γελλήνι Κορινθίας.
Μια (1) εικόνα, επίσης του 17ου αιώνα, προέρχεται από την Γυναικεία σήμερα Ι. Μονή του Προφήτου Ηλιού Ζαχόλης και αποτελεί το φύλλο της «Παρρησίας» της Μονής με τα ονόματα των δωρητών προς μνημόνευση στην Αγία Πρόθεση.
Η εικόνα του Χριστού στον τύπο το ένθρονου Μεγάλου Αρχιερέως, έργο του 1710, είναι δωρεά του Μητροπολίτου Κορίνθου Γρηγορίου β’ Νοταρά (1694-1715), προερχόμενη από τον Ι. Ναό Μεταμορφώσεως Σωτήρος στα Μεσαία Τρίκαλα.
Οι υπόλοιπες εικόνες είναι δωρεές Πιστών, μεταξύ αυτών και προσφύγων από την Μικρά Ασία, που μετέφεραν στο νέο τόπο εγκαταστάσεώς τους μετά την Καταστροφή του 1922 και την ανταλλαγή του 1924, και κυρίως του αοιδίμου ρέκτου Σύγκελλου π. Νίκωνος Κοτσόβολη, χρηματίσαντος Εφημερίου Ι. Ναού Φανερωμένης Ξυλοκάστρου.
Τρείς (3) από τις εικόνες της Ι. Μητροπόλεως μας, που εκτίθενται στην Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου φέρουν και το όνομα του αγιογράφου που τις φιλοτέχνησε: του Δημητρίου Νομικού από την Ζάκυνθο (τέλη του 17ου αιω.), του Ιωάννη, Ιερέως και Οικονόμου από το Άργος (1710) και του Χριστοδούλου Επιβατιανού (1841).
Ο Θεοφιλέστατος ομίλησε στην έκθεση αναφερόμενος στις πιο πάνω προσπάθειες κυρίως όμως στην συνεργασία της Ι. Μητροπόλεως μας με την ΕΦ.Α.ΚΟΡ. και ευχαρίστησε εκ μέρους του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας όλους όσοι συνέργησαν στην πραγματοποίηση αυτής. Επίσης αναφέρθηκε και στην θεολογία της εικόνας αλλά και στα χαρακτηριστικά της Βυζαντινής τεχνοτροπίας ως και στις προσπάθειες του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Διονυσίου για την ανακατασκευή και συντήρηση του χώρου του πρώην «ΛΥΣΙΠΠΕΙΟΥ», ιδιοκτησίας της Ι. Μητροπόλεώς μας, που θα χρησιμοποιηθεί ως μόνιμη έκθεση του Εκκλησιαστικού μας Μουσείου. Ο Δήμαρχος Κορινθίων απηύθυνε χαιρετισμό ενώ η Προϊσταμένη της ΕΦ.Α.ΚΟΡ. ομίλησε για την πορεία της εκθέσεως και τα εκθέματα, εκφράζοντας τις θερμές ευχαριστίες της στον Σεβ. Μητροπολίτη μας. Την ξενάγηση στον χώρο της Εκθέσεως έκαναν οι Αρχαιολόγοι της ΕΦ.Α.ΚΟΡ. κ. Μαρία Αγρέβη και κ. Γεώργιος Ρώμας, την δε παρουσίαση έκανε η κ. Αντωνία Τζαναβάρα, που διάβασε και το μήνυμα του Υφυπουργού Έρευνας & Τεχνολογίας κ. Χρίστου Δήμα.
Με την ευγενική χορηγία του Δήμου Κορινθίων από τις εκδόσεις «ΚΑΤΑΓΡΑΜΜΑ» κυκλοφόρησε πολυσέλιδο έντυπο με φωτογραφίες των εικόνων που εκτίθενται ως και διευκρινιστικά κείμενα για κάθε μία απ᾽ αυτές.