Με έμφαση σε επενδύσεις και εξαγωγές ενεργεί και φέτος η Motor Oil, με τη διοίκηση να επιτυγχάνει ακόμα ένα εξάμηνο υψηλών επιδόσεων, υλοποιώντας ήδη μεθοδικά τους στόχους για το δεύτερο.
Παρότι η συγκυρία δεν είναι και η καλύτερη, απόρροια της επιβολής νέας έκτακτης εισφοράς ύψους 33% στα πλεονάζοντα κέρδη των ομίλων διύλισης (ανακοινώθηκε στα μέσα Ιουλίου), όπως και της εξόδου της μετοχής από τον δείκτη MSCI Greece Standard Index (σε ισχύ ήδη από τη συνεδρίαση της Δευτέρας 2 Σεπτεμβρίου), η σταδιακή επανάκαμψη στο χρηματιστηριακό ταμπλό καταδεικνύει τη διαχρονική σχέση εμπιστοσύνης με την επενδυτική κοινότητα.
Και δη τους διαχειριστές ξένων χαρτοφυλακίων, οι οποίοι έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο free float (πολλαπλάσια των Ελλήνων ομολόγων τους), που διαθέτουν μακροπρόθεσμου ορίζοντα θέσεις (ίσως το χαμηλότερο ποσοστό συμμετοχής hedge funds από τις εταιρίες του FTSE25 Large Cap και πώς να μην είναι, όταν η μερισματική απόδοση για το 2023 έφτασε στο 7,6%, τη δε περίοδο 2001-2023 η σταθμισμένη μέση διαμορφώθηκε στο 6,7%!).
Πρακτικά, σε 22 οικονομικές χρήσεις η διοίκηση -ανεξαρτήτως αρνητικών συγκυριών στις διεθνείς αγορές και στην ελληνική οικονομία- αποδίδει από τα κέρδη ένα 6,7% κατά μέσο όρο στους επενδυτές/μετόχους. Πρωτοφανής διαχρονικότητα, πολύ δε περισσότερο για τα ελληνικά δεδομένα της «ρηχής» εγχώριας αγοράς και των αμφίσημων πολιτικών που ασκούνται κατά καιρούς από τους κυβερνώντες.
Δεδομένου ότι στους επενδυτές, ειδικότερα στους ξένους, δεν αρέσουν οι εκπλήξεις και οι πολιτικάντικου χαρακτήρα κυβερνητικές παρεμβάσεις, η ανθεκτικότητα για τη μετοχή το επίμαχο διάστημα (από μέσα Ιουλίου και έπειτα) είναι άξια αναφοράς.
Πολύ δε περισσότερο όταν το 2023, οπότε επιβλήθηκε η έκτακτη εισφορά, είχε ειπωθεί ότι δεν θα επαναληφθεί… «Ασπίδα» αποδείχθηκε και αυτή τη φορά η επενδυτική διαχρονικότητα που χαρακτηρίζει τη ΜΟΗ, με αποτέλεσμα την εκ νέου ενεργοποίηση αγοραστών από τα χαμηλά των 20,6-20,9 ευρώ.
Ωστόσο, ο όμιλος είναι ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της Μεσογείου, αναπτύσσει χαρτοφυλάκιο στις ΑΠΕ, με τη MORE να διαθέτει πλέον 893 MW, ενώ ο στόχος για 2.000 MW μέχρι το 2030 φαίνεται να είναι πέρα για πέρα εφικτός. Μάλιστα, για το 2030 οι εκτιμήσεις για λειτουργική κερδοφορία προερχόμενη από τις ΑΠΕ μιλούν για πάνω από 250 εκατ. ευρώ.
Οι προοπτικές του δευτέρου 6μήνου και τα σημεία «κλειδιά»
Με γερό πρώτο 6μηνο, η προοπτική για το δεύτερο περιγράφεται θετική, σύμφωνα και με όσα σημείωσε ο Πέτρος Τζαννετάκης στην ενημέρωση των αναλυτών. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, οι προτεραιότητες της διοίκησης συνοψίζονται σε 3+1 σημεία:
– Οσον αφορά τα περιθώρια διύλισης: συνυπολογίζοντας την πορεία των κλαδικών περιθωρίων μέχρι τώρα, στο τρίτο 3μηνο, εκτιμάται πως θα διαμορφωθούν σε επίπεδα αντίστοιχα του δεύτερου 3μηνου. Πάντως, είθισται η όποια πτώση των περιθωρίων να επηρεάζει πρώτα -και πολύ εντονότερα- τα λιγότερο σύνθετα και λιγότερο εκσυγχρονισμένα διυλιστήρια, και προφανώς όχι αυτά της Motor Οil, ίσως τα πιο σύγχρονα στη ζώνη της Μεσογείου. Αυτά σταματούν την παραγωγή κι έτσι τα περιθώρια διύλισης σταθεροποιούνται ή και ανακάμπτουν.
– Η μονάδα παραγωγής ρεύματος από φυσικό αέριο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το πρώτο 3μηνο του 2025. Από κοινού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (50%-50%), ενδεικτικό των σχέσεων των πλευρών Βαρδινογιάννη – Περιστέρη.
– Περαιτέρω ισχυροποίηση στον κλάδο της διαχείρισης απορριμμάτων, αφού έχει αγοράσει τους 2 από τους 4 μεγαλύτερους παίκτες στην αγορά, και, έπειτα από τον κλάδο που αφορά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, γίνεται πρωταγωνίστρια και στον κλάδο της διαχείρισης απορριμμάτων, όπου διεκδικεί και σημαντικά έργα Σ∆ΙΤ. «Κλειδί» για δυνητικές μετοχικές/επιχειρηματικές συνέργειες αποτελεί η συμμετοχή της ΜΟΗ στο μ.κ. του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Και μπορεί σε αυτή τη φάση να μην εξετάζεται το ενδεχόμενο πώλησης της συμμετοχής στον έτερο βασικό μέτοχο Reggeborgh/Holtermann, με την πλευρά των Ολλανδών να έχει προτεραιότητα στην περίπτωση εξαγοράς ενός επιπλέον 4,4%, ωστόσο στο τραπέζι είναι διάφοροι σχεδιασμοί για την «επόμενη ημέρα».
Και μάλιστα σε εύρος κλάδων-τομέων δραστηριότητας από τις «παραχωρήσεις» (τέλη Οκτωβρίου λήγει η σύμβαση της Αττικής Οδού, αναλαμβάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), τη διαχείριση απορριμμάτων, την παραγωγή (MORE/ΑΠΕ) και τη λιανική ενέργειας, μέχρι την αξιοποίηση ακινήτων/hoteling κ.λπ. Με την κοινότητα να προεξοφλεί ενδιαφέρουσες και ουσιαστικές εξελίξεις το επόμενο διάστημα.
Αλλωστε, όπως αναλυτικά έχει περιγράψει ο Πέτρος Τζαννετάκης σε διαχειριστές και αναλυτές, για τον όμιλο Motor Oil, το πρόγραμμα μετασχηματισμού και ενεργειακής μετάβασης εδράζεται σε τέσσερις πυλώνες: Κινητικότητα & Retail, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, Εναλλακτικά καύσιμα & κυκλική οικονομία, καθώς και Διύλιση Εφοδιασμός & Εμπορία.
Από τα 4 δισ. ευρώ, τα 2,5 δισ. θα επενδυθούν για την ανάπτυξη και την ενεργειακή μετάβαση, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που αποτελούν στρατηγικές επενδύσεις, τα πετροχημικά, τα βιοκαύσιμα, το υδρογόνο και σαφώς την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Περί το 1,5 δισ. επενδύεται στην ενίσχυση των υποδομών και της ανθεκτικότητας στη λειτουργία του ομίλου, όπως και στη συντήρηση των εγκαταστάσεων, στη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας, με έμφαση στα logistics, στην ψηφιοποίηση και την αποδοτικότητα.