Με στόχο την εντατικοποίηση του ρυθμού υλοποίησης των νέων σιδηροδρομικών έργων, η ΕΡΓΟΣΕ έχει επιλέξει τη σύγχρονη μέθοδο του «Ανταγωνιστικού Διαλόγου» ως τη βέλτιστη διαγωνιστική διαδικασία για τη δημοπράτηση έργων στρατηγικής σημασίας αξίας 3,3 δισ. ευρώ.
Όπως αποκάλυψε ο Χρήστος Βίνης, Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ από το βήμα του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2021, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει κρίσιμα ορόσημα µε στόχο την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας µέσω Ανταγωνιστικού Διαλόγου εντός του γ’ τριμήνου 2021
Απαριθμώντας τα πλεονεκτήματα του ανταγωνιστικού διαλόγου, ο κ. Βίνης αναφέρθηκε στη δυνατότητα επιτάχυνσης της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, στη δυνατότητα αξιοποίησης καινοτόμων λύσεων, στη διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης μέσα από διαβούλευση των συμμετεχόντων, καθώς και τα χρονοδιαγράμματα.
Επίσης, επισήμανε ότι το γεγονός πως ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης του έργου, έχει ως αποτέλεσμα να σταματάει η παραγωγή claim management προς το Δημόσιο.
Η διασύνδεση των κεντροβαρικών λιμένων της χώρας μας
«Με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, προχωρούμε στην υλοποίηση έργων με τα οποία ολοκληρώνεται η διασύνδεση των κεντροβαρικών λιμένων της χώρας μας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Επομένως, η χώρα με την ολοκλήρωση αυτών των έργων γίνεται και logistics hub», ανέφερε.
Ως προς τα λιμάνια που έχουν επιλεγεί, αυτά είναι τα λιμάνια της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, ο 6ος Προβλήτας του ΟΛΘ, τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και η διασύνδεση με το Ορμένιο.
Όπως είπε, η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε στη σύσταση μιας αυτοτελούς οργανωτικής μονάδας, προκειμένου να αναλάβει την εσωτερική διαχείριση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τον κ. Βίνη, επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρόνου της τάξης των 3-4 μηνών που αφορά σε διοικητικές πράξεις.
Έργα ηλεκτροκίνησης
«Η ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει, παράλληλα, την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου τόσο με έργα ηλεκτροκίνησης, όσο και με έργα συστημάτων για να καλύψουμε το υφιστάμενο δίκτυο» συμπλήρωσε ο κ. Βίνης.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένεται στα τέλη του καλοκαιριού να ολοκληρωθούν οι δημοπρατήσεις για τη Β’ φάση των Αθηνών, την επιδομή και τα συστήματα στο Ροδοδάφνη – Ρίο, τις ηλεκτροκινήσεις στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, έργα συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, στόχος είναι οι διαγωνιστικές διαδικασίες να ολοκληρωθούν ως τις αρχές Σεπτεμβρίου. Με αυτά τα έργα καλύπτεται το συνολικό κομμάτι της ηλεκτροκίνησης της γραμμής.
Τα έργα που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ – ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
Προϋπολογισμός: 429.000.000 €
Τεχνικά Στοιχεία
10,9 χλµ – Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή (τελευταίο 1,5 χλµ μονή). Το έργο θα περιλαμβάνει υπόγεια διέλευση από τον πυκνό αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας (µέσω τεχνικού C&C) συνολικού μήκους 5,16 χλµ.
Στο τμήμα αυτό η γραμμή θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την εξασφάλιση λειτουργίας του προαστιακού µε την διατήρηση των οχτώ σιδηροδρομικών στάσεων (ΣΣ) που λειτουργούν και σήμερα
Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα (Ρίο) – Νέος Λιμένας Πάτρας
Υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή προς Πύργο
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΟΡΜΕΝΙΟ
Προϋπολογισμός: 815.300.000 €
Τεχνικά Στοιχεία
178 χλµ. – Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή
Αναβάθμιση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τα Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα
Εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης
Αντιπλημμυρική θωράκιση της σιδηροδρομικής γραμμής και της περιοχής όδευσης
Λειτουργία του έργου ως προαστιακού σιδηροδρόμου κατά μήκος του Έβρου ποταμού
Βελτίωση σύνδεσης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής µε το Βουλγαρικό Σιδηρόδρομο στο Ορμένιο
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ
Προϋπολογισμός: 1.312.500.000 €
Τεχνικά Στοιχεία
206 χλµ. – Μονή Σιδηροδρομική Γραμμή (κατά τμήματα διπλή)
Ενώνει τη Θεσσαλονίκη µε την Καβάλα και ταυτόχρονα θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης µε το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Nομού Καβάλας.
Για το Τμήμα Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη: Έχει υποβληθεί ΜΠΕ από τον ΟΣΕ και βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαβούλευσης, ενώ για το τµήµα Νέα Καρβάλη – Τοξότες οι περιβαλλοντικοί όροι βρίσκονται στο τελικό στάδιο τροποποίησης από την ΕΡΓΟΣΕ
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Προϋπολογισµός: 45.000.000,00 €
Τεχνικά Στοιχεία
Το έργο αφορά στη νέα δυτική σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) µε την υφιστάμενη Σιδηροδρομική Γραμμή που συνδέει τον Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης µε τον Εμπορικό Σταθμόκαι τον Λιμένα.
Περιλαμβάνει ακόμα και ανάπτυξη του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών ή/και νέων τμημάτων γραμμών. Το δίκτυο θα έχει µορφή «Χ» µε δυο διασταυρούµενες γραμμές και κοινό ενδιάμεσο τμήμα. Τερματικοί σταθμοί στα δυτικά θα είναι η Σίνδος και τα Διαβατά και τερματικοί σταθμοί προς το κέντρο της πόλης θα είναι ο Νέος Σιδ. Σταθμός του ΟΣΕ και αφετέρου στην περιοχή του Λιμένα πλησίον του Προβλήτα 1
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ
Προϋπολογισμός: 380.000.000 €
Τεχνικά Στοιχεία
31,7 χλµ. – Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή
Προβλέπονται 2 σιδ. σταθμοί και 7 σιδηροδρομικές στάσεις. Σε όλους τους σιδ. Σταθμούς και στάσεις προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται ευρύτερες ζώνες οικιστικής ανάπτυξης µε δυνατότητα πρόσβασης µε αυτοκίνητο ή µε άλλο τοπικό µέσο μαζικής μεταφοράς
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Προϋπολογισμός: 300.000.000,00 €
Τεχνικά Στοιχεία
17 χλµ. – Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή
Για τη σύνδεση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής προαστιακής γραμμής µε το λιμένα Ραφήνας έχουν εξετασθεί δύο εναλλακτικές χαράξεις(μπορούν να εφαρμοστούν και συνδυαστικά):
1η Εναλλακτική: Η σύνδεση της υφιστάμενης προαστιακής σιδ. στάσης Παλλήνης µέσω του κατασκευασμένου σιδηροδρομικού διαδρόμου της οδού Σταυρού –Ραφήνας µε το Λιμάνι της Ραφήνας.
2η Εναλλακτική: Η σιδ. σύνδεση του λιμένα της Ραφήνας µέσω της υφιστάμενης σιδ. γραμμής από το αεροδρόμιο (Βόρεια έξοδος αεροδρομίου).
Στο έως σήμερα μελετημένο έργο προβλέπονται σταθμοί στην Παλλήνη, την Αρτέμιδα και την Ραφήνα.
Ο ανταγωνιστικός διάλογος
Ο Ανταγωνιστικός Διάλογος αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο για τη δημοπράτηση μεγάλων και πολύπλοκων έργων:
- Επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων
- Δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων
- Ο Ανάδοχος γίνεται Κύριος της Μελέτης του έργου
- Διασφάλιση τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης
- Διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης, ως αποτέλεσμα διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων
Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ επιλέγει τον Ανταγωνιστικό Διάλογο
Τα συγκεκριμένα έργα είναι τεχνικά πολύπλοκα και ο καθορισμός των κατάλληλων προδιαγραφών και των όρων εκτέλεσης των συμβάσεων κατασκευής τους δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί µε ακρίβεια εκ των προτέρων, όπως απαιτεί η δημοπράτηση µε μειοδοτικό διαγωνισμό.
Ο διάλογος µε τους συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς, αποσκοπεί στην ανάλυση µίας ή και περισσότερων κατάλληλων και εφαρμόσιμων εναλλακτικών, επιτρέποντας την πλέον βέλτιστη τεχνικά και οικονομικά λύση.
Σημειώνεται ότι η ΕΡΓΟΣΕ µέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα λάβει από τους οικονομικούς φορείς διαφορετικές εκδοχές εφαρμογής της επιλεγμένης λύσης, µε στόχο να αναδειχθεί ο βέλτιστος τρόπος υλοποίησης των project.
Αυτό οδηγεί στη διασφάλιση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων που διατίθενται για τα σιδηροδρομικά έργα από τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα.
Προϋποθέσεις έναρξης Ανταγωνιστικού Διαλόγου και βαθμός πλήρωσης τους
Επιλογή έργων προς ένταξη στον Ανταγωνιστικό Διάλογο
Πρόκειται για δημόσια έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα που λειτουργούν ως πολλαπλασιαστής στην οικονομία καθώς:
Α. κατά τη Φάση Κατασκευής:
Τόνωση του συνόλου της αγοράς του κατασκευαστικού κλάδου, που ιστορικά λειτουργεί ως µοχλός ανάπτυξης
Β. κατά τη Φάση λειτουργίας:
- Συνδράμουν στην στρατηγική επιλογή της χώρας για τη μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης καθώς:
- Επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων της χώρας µε τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα
- Ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση µε την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη
- Ενισχύουν τις τοπικές οικονομίες µε την ενίσχυση των υφιστάμενων δραστηριοτήτων και µε την ανάπτυξη νέων
III. Ενισχύουν την Ευρωπαϊκή πολιτική για τη βιώσιμη κινητικότητα σύμφωνα µε το EU GREEN DEAL (Δεκ. 2019), καθώς οι σιδηροδρομικές μεταφορές αποτελούν έναν φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο μετακίνησης επιβατών και προϊόντων
Όλα τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας µε το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Μαρία Μόσχου