Δεκαεννέα αρχαιολογικοί χώροι και ιστορικοί τόποι από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη εντάσσονται στο νέο πρόγραμμα του υπουργείου Πολιτισμού για τη διοργάνωση εκδηλώσεων με στόχο την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, που θα ξεκινήσει από το φετινό καλοκαίρι, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να απευθύνονται στις κατά τόπους εφορείες αρχαιοτήτων και να ζητούν την παραχώρηση του εκάστοτε χώρου με την καταβολή τελών στον Οργανισμό Διαχείρισης Αρχαιολογικών Πόρων (ΟΔΑΠ) για εκδηλώσεις π.χ. γευσιγνωσίας, παρουσιάσεις γαστρονομικών προϊόντων, μαθήματα – masterclasses κ.ά.
Ενδεικτικά, στο πρόγραμμα που εγκρίθηκε ομόφωνα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο την περασμένη Τρίτη, θα συμμετέχουν οι αρχαιολογικοί χώροι της Νεμέας, της Νικόπολης, του Μυστρά, της Καζάρμας στη Σητεία, της Αρχαίας Ζώνης στην Αλεξανδρούπολη, το προαύλιο του Αρχαιολογικού Μουσείου Δελφών, το νέο Μουσείο Αιγών, η Ρωμαϊκή Αγορά και το Επταπύργιο της Θεσσαλονίκης, η πλατεία Χρυσαφίτισσας Μονεμβασιάς, το Ανδρομονάστηρο Μεσσηνίας, το Νιόκαστρο Πύλου, το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου της Ρόδου, το Αρχοντικό Τσιατσιαπά της Καστοριάς κ.ά.
Παρακαταθήκη
Στην αναπτυξιακή λογική του ΥΠΠΟΑ εντάσσεται και η επέκταση του συστήματος της παρακαταθήκης από τις εκδόσεις του ΟΔΑΠ και στα προϊόντα που θα πωλούνται στα ράφια των πωλητηρίων του οργανισμού. Με αυτόν τον τρόπο ο ΟΔΑΠ δεν θα αναγκάζεται να προαγοράζει μεγάλες ποσότητες προϊόντων από τρίτους επαγγελματίες με τον κίνδυνο να μείνουν στο ράφι και να μην πωληθούν. Ετσι, δίπλα στα ακριβή αντίγραφα που παράγει ο οργανισμός και στα προϊόντα από τις συλλογές των μουσείων, θα προστεθούν αντικείμενα από τοπικούς καλλιτέχνες και σχεδιαστές με στόχο να αποτυπώνεται στα πωλητήρια η ιδιαιτερότητα κάθε τόπου. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στους μικρούς επισκέπτες και στα παιχνίδια και αναμνηστικά που θα διατίθενται για τα παιδιά.
Η διάθεση των προϊόντων θα γίνεται έπειτα από πρόσκληση που θα εκδίδεται κάθε Σεπτέμβριο και μπορεί να είναι τοπικού ή εθνικού ενδιαφέροντος. Στην πρόσκληση θα προσδιορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων, οι θεματικές (π.χ. μυκηναϊκός πολιτισμός), οι ενδεικτικές προδιαγραφές και τα ποσοστά προμήθειας που αποδίδονται στους προμηθευτές για την πώλησή τους. Μια μεικτή επιτροπή θα ελέγχει τις προτάσεις και θα επιλέγει όσες πληρούν τα κριτήρια της πρόσκλησης.