Τρίτη, 3 Σεπτεμβρίου, 2024

IN.KA. Κορινθίας:Ο «ΝΕΟΣ» ΝΟΜΟΣ ΚΑΤΣΕΛΗ

- Advertisement -

Αναφορικά με την κατάθεση από την κυβέρνηση στη Βουλή φερόμενου ως νέου πλαισίου προστασίας της πρώτης κατοικίας, θεωρούμε υποχρέωση μας ως ένωση Καταναλωτών με πάνω από 600 μέλη και ως μέλος της γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδας με πάνω από 7.000 μέλη, να τοποθετηθούμε υπεύθυνα στην κατάσταση που δημιουργείται απέναντι σε μία μερίδα των Ελλήνων Καταναλωτών που, συνέπεια της οικονομικής κρίσης, αδυνατούν και θα αδυνατούν για πολύ μακρό χρονικό διάστημα να αποπληρώσουν ομαλά τα διάφορα δάνεια που έχουν λάβει.

1. Το σχέδιο νόμου που ανακοίνωσε η κυβέρνηση δεν έχει σχέση με τον υφιστάμενο νόμο Κατσέλη, καθώς ο νόμος Κατσέλη προβλέπει προσφυγή στην δικαιοσύνη και δίνει το δικαίωμα και την δυνατότητα στον δανειολήπτη, εφόσον αποδειχθεί η μόνιμη αδυναμία πληρωμής του, να ρυθμίσει το σύνολο των χρεών του με βάση τις πραγματικές δυνατότητες, που αποδεικνύονται ενώπιον του δικαστηρίου και να διασώσει την κατοικία του, καταβάλλοντας στους πιστωτές του -κυρίως τράπεζες- το ποσό που θα εισέπρατταν από την ρευστοποίηση της.

2. Ο νόμος που κατέθεσε η κυβέρνηση, δεν είναι μία νομοθετική ρύθμιση για συλλογική ρύθμιση των χρεών του κάθε οφειλέτη, αλλά για ένα αμιγώς τραπεζικό προϊόν. Δηλαδή, για ένα πρόγραμμα ρύθμισης δανείων, το οποίο Οι τράπεζες θα προσφέρουν στους δανειολήπτες ανάμεσα σε άλλα προγράμματα ρύθμισης δανείων.

3. Με άλλα λόγια, το νομοθέτημα αυτό δεν είναι τίποτε άλλο από μία παραλλαγή του υφιστάμενου κώδικα δεοντολογίας τραπεζών, ο οποίος κυριολεκτικά έχει κουρελιαστεί από τις τράπεζες, οι οποίες στην πλειοψηφία τους δεν τον τηρούν, είτε τον διαστρεβλώνουν κατά το δοκούν.

4. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα πραγματικό χρέος αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ που με δυο λόγια αναφέρεται ως «κόκκινα δάνεια». Από το χρέος αυτό δεν φαίνεται με βάση το νομοθέτημα που έχει κατατεθεί στη Βουλή, να διαγράφεται ούτε ένα ευρώ. Αρα λοιπόν το κόστος αυτό θα μοιραστεί ανάμεσα στα τραπεζικά ιδρύματα και στα φυσικά πρόσωπα –οφειλέτες.

5. Μέχρι στιγμής, από τότε που ξεκίνησε η κρίση έως και σήμερα, οι τράπεζες έχουν ενισχυθεί με τεράστια ποσά με ανακεφαλαιοποιήσεις και με την διαδικασία του αναβαλλόμενου φόρου. Η πλειοψηφία του ελληνικού λαού δεν έχει τύχει ουσιώδους και τέτοιου μεγέθους υποστήριξης, παρά έχει δεχτεί ανεργία, μειώσεις μισθών και κατακόρυφη αύξηση της φορολογίας. Είναι δηλαδή το υποζύγιο της κρίσης.

Τα πλήρως αρνητικά χαρακτηριστικά του νομοθετήματος έχουν ως ακολούθως

-Στο όριο των 130.000 ευρώ δανεισμού για υπαγωγή στην ρύθμιση συμπεριλαμβάνονται και οι τόκοι και τα έξοδα εκτέλεσης της τελευταίας τετραετίας. Έτσι αυτόματα όλα τα δάνεια με ανεξόφλητο κεφάλαιο περίπου 90.000 τίθενται εκτός ρύθμισης και τα σπίτια οδηγούνται στον πλειστηριασμό. Μάλιστα σύμφωνα με όσα δήλωσε στην Βουλή η κ.Χαρούλα Απαλαγάκη γ.γ της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών στις διατάξεις του νέου νόμου θα υπαχθουν μόλις 150.000 δανειολήπτες. Δηλαδή ούτε το 70% όσων κάλυπτε ο νόμος Κατσέλη.

-Ας μην παραβλέπεται ότι στις περισσότερες κατοικίες δεν υπάρχει μόνο το βάρος από το στεγαστικό, αλλά και από διαταγές πληρωμής από καταναλωτικά κ.ά. Αντίστοιχος περιορισμός δεν υπάρχει στο κυπριακό πρόγραμμα ΕΣΤΙΑ.

-Προστατεύεται κατοικία με αξία έως 175.000 ευρώ, ωστόσο, η εν λόγω ρύθμιση έχει ελάχιστη πρακτική αξία, λαμβάνοντας υπόψη τους λοιπούς περιορισμούς, και ιδίως το ύψος των οφειλών και των εισοδημάτων. Άλλωστε, ήδη, όταν χρωστάς σε τράπεζα 100.000 ευρώ και τους προσφέρεις εξασφάλιση 175-200.000 ευρώ, σου κάνουν ήδη τη ρύθμιση που προβλέπει το «νέο» νομοθέτημα.

-Το εισοδηματικό κριτήριο 12.500 ευρώ για ένα άτομο, 21.000 ευρώ για ζευγάρι και 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο και μέχρι 3, θα είναι ένας ακόμη κόφτης που δεν θα επιτρέψει την ένταξη στην εν λόγω ρύθμιση πολλών υπερχρεωμένων, πού Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αυξάνονται ενόψει της όξυνσης της οικονομικής κρίσης.

– Στον παλιό νόμο υπήρχε πρόβλεψη για όριο επιβίωσης του δανειολήπτη, ενώ στον νέο νόμο δεν υπάρχει. Δηλαδή δεν ορίζεται να έχει ο δανειολήπτης ένα εύλογο εισόδημα για να επιβιώσει στην καθημερινότητα του εφόσον υπολογιστεί η δόση που υποχρεώνεται να καταβάλλει.

-Ορίζεται χρόνος ισχύος του νομοθετήματος η 31/12/2019, δηλαδή ένα πολύ σύντομο χρονικό πλαίσιο, αν λάβουμε υπόψη τις ασάφειες του προτεινόμενου νόμου.

-Δεν προκύπτει καταρχήν καμία συμφωνία διαγραφής υπολοίπου οφειλής. Αυτό που αντίθετα προκύπτει είναι ότι το μη εντασσόμενο στη ρύθμιση ποσόν οφειλής παραμένει, η τράπεζα μπορεί να το διεκδικήσει με άλλους τρόπους (υπόλοιπη περιουσία, εγγυητές). Οι τράπεζες θα αποφασίσουν αν θα προβούν σε διαγραφή, σε περιπτώσεις που δεν μπορούν να το εισπράξουν, και μάλιστα υπό την προϋπόθεση τήρησης της ρύθμισης. Άλλωστε, και η όποια διαγραφή, λόγω των προϋποθέσεων υπαγωγής, δεν θα είναι μεγαλύτερη από μία μικρή έκπτωση επιβράβευσης.

– Η ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας συμπληρώνεται και με μία ακόμη τροπολογία που η κυβέρνηση κατέθεσε αλλά δεν φρόντισε να διαφημίσει. Πρόκειται για την παράταση για 10 ολόκληρα χρόνια της απαλλαγής των πιστωτικών ιδρυμάτων από τον λεγόμενο «αναβαλλόμενο φόρο». Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους οι απώλειες του κράτους από αυτή την ρύθμιση θα είναι 30 εκατομμύρια ετησίως από το 2020 έως και το 2030. Δηλαδή 300 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον προς τις τράπεζες αφού ουσιαστικά ανανεώνεται για δέκα ακόμη χρόνια το καθεστώς που ισχύει σήμερα.

-Σύμφωνα με όσα είπε στην Βουλή ο υπουργός Οικονομίας Γιάννης Δραγασάκης οι τράπεζες εκτιμούν ότι οι λεγόμενοι «στρατηγικοί κακοπληρωτές» είναι το 25% των οφειλετών. Η κυβέρνηση δήλωσε ότι δεν μπορεί να ελέγξει την ακρίβεια του ισχυρισμού. Αυτό όμως πρακτικά σημαίνει ότι το ¼ των δανειοληπτών έχουν ήδη προγραφεί και αυτό το ποσοστό εξαρχής είναι δεδομένο ότι θα οδηγηθεί στους πλειστηριασμούς, χωρίς κανείς να μπορεί να εμποδίσει τις τράπεζες να αυξήσουν αυτό το ποσοστό όσο τις συμφέρει. Άλλωστε, όπως δήλωσε ο Γ.Δραγασάκης μετά την ψήφιση του νόμου, η ευθύνη για την επίλυση του προβλήματος των κόκκινων δανείων ανήκει στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Από τα παραπάνω το συμπέρασμα που προκύπτει είναι εμφανές: Το νομοθέτημα αυτό δεν είναι τίποτε άλλο από ένα τραπεζικό προϊόν, το οποίο φαλκιδεύει το συνταγματικό δικαίωμα των δανειοληπτών Καταναλωτών να ζητούν δικαστική προστασία και να αποδεικνύουν την ανυπαίτια αδυναμία τους να αποπληρώσουν δάνεια, τα οποία έλαβαν στην περίοδο των παχιών αγελάδων, στην περίοδο όπου οι τράπεζες -στην κυριολεξία- κυνηγούσαν τους καταναλωτές και τους ενέπλεκαν σε ποικίλες όσες δανειακές συμβάσεις με μόνο στόχο να πλουτίσουν ασύστολα.

Το ΙΝΚΑ Κορινθίας, θεωρεί ότι επιβάλλεται η συνέχιση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου με ενίσχυση του ρόλου των πιστοποιημένων καταναλωτικών ενώσεων και της φορολόγησης των τραπεζών, με παράλληλη διοχέτευση ποσών στην πραγματική οικονομία και αλλαγή πλεύσης της οικονομίας, είναι η μόνη λύση τόσο για την προστασία της χειμαζόμενης ελληνικής κοινωνίας, όσο και των δανειοληπτών.
Σε αντίθετη περίπτωση, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, θα υπάρξει μία εκρηκτική κοινωνική κατάσταση, καθώς οι τράπεζες θα ορμήσουν στα ακίνητα και ιδίως τα ακίνητα που αυτές τα χαρακτηρίζουν «φιλέτα», χωρίς να υπάρχει μία στοιχειώδης δικαστική προστασία των πολιτών.

Αυτό άλλωστε φάνηκε ανάγλυφα με την επίθεση κατά του επαγγέλματος των δικηγόρων από τη ναυαρχίδα του τραπεζικού κεφαλαίου capital.gr, που έφτασε στο σημείο να αμφισβητήσει την επαγγελματική επάρκεια της πλειοψηφίας των δικηγόρων που ασχολούνται με τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.

ΤΟ ΔΣ ΤΟΥ ΙΝΚΑ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

Κόρινθος 28/3/2019

- Advertisement -

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog