ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΝΤΟΛΕΣ – Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Τα Δελφικά
Παραγγέλματα είναι οι εντολές που άφησαν στους Έλληνες οι σοφοί της Αρχαίας Ελλάδος. Μια πολύτιμη κληρονομιά γνώσης και σοφίας για
τις επερχόμενες γενεές...
Οι αρχαίοι
Έλληνες ιερείς δεν έδιναν συμβουλές ούτε άκουγαν τις εξομολογήσεις των πιστών,
αλλά ασχολούνταν μόνο με την τέλεση των θυσιών και των άλλων ιεροτελεστιών. Η ηθική
εκπαίδευση και καθοδήγηση των πολιτών ξεκινούσε μεν από τους παιδαγωγούς και
παιδοτρίβες της νεαρής ηλικίας, αλλά συνεχιζόταν αργότερα στα μαντεία, τα
οποία, εκτός από τις χρησμοδοτήσεις τους για τα μελλούμενα και τις θελήσεις των
θεών, έδιναν και ένα πλήθος ηθικών παραγγελμάτων και προτροπών συμβουλευτικού
χαρακτήρα για τα προβλήματα της καθημερινής ζωής.
Περίοπτη θέση βέβαια, κατείχε σε όλα αυτά, το
διάσημο σε όλο τον κόσμο Μαντείο των Δελφών, του οποίου τα ομώνυμα ηθικά
παραγγέλματα είχαν καταγραφεί στους τοίχους του Πρόναου του Ναού του Απόλλωνος,
στο υπέρθυρο ή ακόμα και σε διάφορες στήλες που είχαν τοποθετηθεί περιμετρικά
στις πλευρές του ναού.
Τα 147 Δελφικά
Παραγγέλματα ή Πυθίας Γράμματα, ήταν λιτά αποφθέγματα ελαχίστων λέξεων και
ανήκαν στους 7 σοφούς της αρχαιότητας
:Το Θαλή τον
Μιλήσιο, τον Πιττακό τον Μυτιληναίο, τον Βία τον Πρηνεύ, το Σόλωνα τον Αθηναίο,
τον Κλεόβουλο τον Ρόδιο, τον Περίανδρο τον Κορίνθιο και το Χίλωνα τον
Λακεδαιμόνιο.
Στο αέτωμα του
ναού δέσποζαν τα τρία σπουδαιότερα Δελφικά Παραγγέλματα, τα οποία εύκολα
μπορούσε να διακρίνει ο πλησιάζων επισκέπτης :
εαυτό σου)
μέτρο, αποφεύγοντας την υπερβολή)
Ε (ή ΕΙ), για το οποίο ο ιερέας των Δελφών Πλούταρχος έγραψε ολόκληρη
πραγματεία («Περί του εν Δελφοίς Ε»), προσπαθώντας να ερμηνεύσει την απολεσθείσα
σημασία του
έστιν ωφελήματα ανθρώποις»
Παυσανίας
Ο θαυμασμός των αρχαίων Ελλήνων για τα αναρτημένα αυτά αποφθέγματα στο
Μαντείο των Δελφών ήταν τόσο μεγάλος, ώστε ο λυρικός ποιητής Πίνδαρος
(522 π.Χ.) θεωρούσε τους επτά σοφούς, γιους του Ήλιου, που με την
ακτινοβολία τους φώτιζαν και καθοδηγούσαν τον άνθρωπο στην οδό της
αρετής…
Σας παραθέτουμε τα παραγγέλματα αυτά, όπως οι επισκέπτες της αρχαιότητας αντίκριζαν στους Δελφούς :
θεώ – Ακολούθα τον θεό
πείθου – Να πειθαρχείς στο Νόμο
σέβου – Να σέβεσαι τους θεούς
αίδου – Να σέβεσαι τους γονείς σου
υπέρ δικαίου – Να καταβάλλεσαι για το δίκαιο
μαθών – Γνώρισε αφού μάθεις
νόει – Κατανόησε αφού ακούσεις
ίσθι – Γνώρισε τον εαυτό σου
τίμα – Να τιμάς την εστία σου
σεαυτού – Να κυριαρχείς τον εαυτό σου
βοήθει – Να βοηθάς τους φίλους
κράτε – Να συγκρατείς το θυμό σου
μη χρω – Να μην ορκίζεσαι
αγάπα – Να αγαπάς τη φιλία
αντέχου – Να προσηλώνεσαι στην εκπαίδευσή σου
ζήτει – Να αναζητάς τη σοφία
μηδένα – Να μην κατηγορείς κανένα
αρετήν – Να επαινείς την αρετή
δίκαια – Να πράττεις δίκαια
ευνόει – Να ευνοείς τους φίλους
αμύνου – Να προφυλάσσεσαι από τους εχθρούς
άσκει – Να είσαι ευγενής
απέχου – Να απέχεις από την κακία
ίσθι – Να έχεις καλή φήμη
πάντα – Να ακούς τα πάντα
άγαν – Να μην υπερβάλλεις
φείδου – Να μη σπαταλάς το χρόνο
μίσει – Να μισείς την ύβρη
αίδου – Να σέβεσαι τους ικέτες
παίδευε – Να εκπαιδεύεις τους γιους σου
χαρίζου – Όταν έχεις, να χαρίζεις
φοβού – Να φοβάσαι το δόλο
πάντας – Να λες καλά λόγια για όλους
γίνου – Να γίνεις φιλόσοφος
κρίνε – Να κρίνεις τα όσια
πράττε – Να πράττεις με επίγνωση
απέχου – Να μη φονεύεις
χρω – Να συναναστρέφεσαι με σοφούς
δοκίμαζε – Να επιδοκιμάζεις το ήθος
μηδένα – Να μην είσαι καχύποπτος
χρω – Να ασκείς την Τέχνη
τίμα – Να τιμάς τις ευεργεσίες
μηδενί – Να μη φθονείς κανένα
αίνει – Να δοξάζεις την ελπίδα
μίσει – Να μισείς τη διαβολή
κτω – Να αποκτάς δίκαια
τίμα – Να τιμάς τους αγαθούς
σέβου – Να σέβεσαι την εντροπή
εύχου – Να εύχεσαι ευτυχία
κτητά – Να κοπιάζεις για πράγματα άξια κτήσης
μίσει – Να μισείς την έριδα
έχθαιρε – Να εχθρεύεσαι τον χλευασμό
ίσχε – Να συγκρατείς τη γλώσσα σου
αμύνου – Να προφυλάσσεσαι από την ύβρη
δίκαια – Να κρίνεις δίκαια
ειδώς – Να λες γνωρίζοντας
μη έχου – Να μην έχεις βία
πράως – Να ομιλείς με πραότητα
πάσιν – Να είσαι φιλικός με όλους
άρχε – Να κυριαρχείς τη γλώσσα σου
ευ ποίει – Να ευεργετείς τον εαυτό σου
γίνου – Να είσαι ευπροσήγορος
εν καιρώ – Να αποκρίνεσαι στον κατάλληλο καιρό
μετά δικαίου – Να κοπιάζεις δίκαια
αμετανοήτως – Να πράττεις με σιγουριά
μετανόει – Όταν σφάλλεις, να μετανοείς
κράτει – Να κυριαρχείς των οφθαλμών σου
χρήσιμα – Να σκέπτεσαι τα χρήσιμα
φύλασσε – Να φυλάττεις τη φιλία
γίνου – Να είσαι ευγνώμων
δίωκε – Να επιδιώκεις την ομόνοια
μη λέγε – Να μην λες τα άρρητα
διάλυε – Να διαλύεις τις έχθρες
προσδέχου – Να αποδέχεσαι το γήρας
ρώμη μη καυχώ – Να μην καυχιέσαι για τη δύναμή σου
άσκει – Να επιδιώκεις καλή φήμη
φεύγε – Να αποφεύγεις την απέχθεια
δικαίως – Να πλουτίζεις δίκαια
μίσει – Να μισείς την κακία
μη κάμνε – Να μην κουράζεσαι να μαθαίνεις
τρέφεις αγάπα – Να αγαπάς αυτούς που τρέφεις
μη μάχου – Να μην μάχεσαι αυτόν που είναι απών
αιδού – Να σέβεσαι τους μεγαλύτερους
δίδασκε – Να διδάσκεις τους νεότερους
απόστει – Να αποστασιοποιείσαι από τον πλούτο
αιδού – Να σέβεσαι τον εαυτό σου
άρχε υβρίζων – Να μην κυριαρχείς με αλαζονεία
στεφάνου – Να στεφανώνεις τους προγόνους σου
υπέρ πατρίδος – Να πεθάνεις για την πατρίδα σου
νεκρώ μη γέλα – Να μην περιγελάς τους νεκρούς
συνάχθου – Να συμπάσχεις με το δυστυχή
μη πίστευε – Να μην πιστεύεις την τύχη
άλυπος – Να πεθαίνεις χωρίς λύπη
Αυτα ακολουθουν (λενε χαχα) οι Χ.Α τα καμαρια μας χαχα……και ο καταχθονιος δαιμων κοινως λυκιος, χαχα…….